TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tunteella, mutta ihan sama (MLeena 2011-09-27 22:23)

Tangoa, improvisaatiota ja tykkäämistä

Trickster
2011-09-28 22:49

"Tietääkseni tango on improvisaatio tanssi, joten sitä voi tanssia miten itse tykkää. Toisaalta se vakioitiin eli sivistettiin Pariisissa ja Lontoossa. Joku saattaisi sanoa että rosvottiin ja raiskattiin, mutta minä en niin sano."

Pari asiaa tuossa kommentissasi mielestäni vaatisi selvitystä. Kuinka niin tangoa voi tanssia miten itse tykkää? Ja mitä tarkoittaa improvisaatio tässä yhteydessä? Paritanssissa täytyy aina ottaa se huomioon, tykkääkö toinen sinun improvisaatiostasi. Improvisaatio on käsittääkseni esittävää toimintaa, yllätyksellistä ja ennalta-arvaamatonta, aina uutta ja vailla liikaa toistoa jne. Aika moni nainen on ainakin sanonut, ettei tykkää siitä kun esitetään eikä halua miehen olevan ainakaan kovin paljoa yllätyksellinen tai ennalta-arvaamaton.

Lisäksi muistelen lukeneeni, kuinka naisten suosiota kosiskellakseen gauchot aikanaan treenasivat jopa härkäpareina opetellakseen tanssimaan siten, kuinka naiset tykkäisivät. Ei siinä miehen omasta tanssin tykkäämisestä ollut kysymys, ellei sitten sattunut tykkäämään siitä, että sai naisen tykkäämään. Eivätkä miehet missään nimessä tanssineet, kuten itse tykkäsivät. Mies onkin tangossa ehkä siis jonkinlainen harrastusväline naiselle, joka riittävästi tykkäämisen tunnetta synnyttämään yrittäviä miehiä kohdatessaan saattaa tulla aina vaan vaativammaksi ja hankalammin miellytettäväksi. Ihmekös tuo sitten, jos ronkelimmat naiset jopa ääneen vaativat miestä tanssimaan tunteella, tarkoittaen sillä ehkä vain sitä, että miehen pitäisi opetella tanssimaan juuri siten, kuinka nainen haluaisi tanssia. Tunnetta pitäisi synnyttää ja sellaista tunnetta, joka naisesta tuntuu aidolta ja ihanalta. Miehellä ei siis saa olla omia tykkäämisiä eikä improvisaatiokaan kuin nimeksi, ellei se sitten satu jostain syystä naista miellyttämään.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu