TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Onko tanssiminen miehistä? (Jerryjee 2011-08-20 0:02)

Onko tanssiminen miehistä vai aivan inhimillinen ihmisen peruspiirre?

Lutukolli
2011-08-20 11:24

Jerryjee: Kysymys, jota pohdin tämän tästä. Epäilisin, että tanssissa mies toteuttaa feminiinistä puoltaan.

Ei ole koskaan itselle tullut mieleen tuolla tavalla - että tanssiessa toteuttaisi feminiisistä puoltaan - silloinkaan kun jo reilut kymmenen vuotta sitten TYKY-jaksoilla käydessä huomasin ettei tarjolla olleilla soololattari- tai itämaisen tanssin tunneilla paljon muita miehiä näkynyt.

Olen ennemminkin olettanut että liikkuminen musiikin tahtiin (vaikkapa nyt tämä tanssi tai marssiminenkin) on täysin ihmisen, sekä miesten että naisten, kehityshistorian mukana esiin tullut piirre, josta on ilmeisesti myös ollut jotain hyötyä ihmisyhteisöjen yhteishengen kohottamiselle ja siten se on osaltaan auttanut yhteisöjen selviytymistä kamppailtaessa hengissä säilymiseksi.

Olen pahoillani jos tämä ei vastaa ollenkaan kysymykseesi ja johdattaa siten kysymysotsikostasi täysin sivuun. (Minulla taitaa olla kyky aina ryhtyä puhumaan vain aidanseipäistä?) Jo lapsena kaikista vempaimista kiinostuneena ja konemiehenä työelämän tehneenä sekä siksi myös oppikoulun matikkalinjan aikoinaan valinneena ei minulla ole myöskään edes psykologian tai filosofian peruskurssia suoritettuna, eikä siksi minkäänlaista kykyä jing ja jang -aiheiden pohdiskeluun.

PS. En tiedä löytyykö tanssin "juuria" suomeksi käsittelevää opusta, mutta joskus selailin William H. McNeill'in kirjaa Keeping Together in Time: Dance and Drill in Human History,
http://ecx.images-amazon.com/images/I/5191DGDDidL._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA300_SH20_OU01_.jpg

jossa on pohdiskeltu ihmiskunnan yhdessä musiikin tahtiin liikumisen historiaa ja sen eri muotoja. Stadissa opus löytyy ainakin Kansalliskirjaston "gallerian" ylimmän kerroksen hyllyltä. (Jos se kiinnostaa niin kannattaa ensin tsekata että kirja on paikalla (https://helka.linneanet.fi/) .)

PSS. Ja näköjään myös Amazon-kirjakaupan kautta pystyy ainakin osaa opuksen sivuista lukemaan.

Kirjoittajan avainsanat: tanssin historia

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu