TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Sinitaivas ja NeljänSuora Riutassa 20.7.2011 (Ami 2011-07-23 13:08)

Neljänsuora ja tanssimusiikki

Seikkailija
2011-08-09 14:17

Paljon tuntuu jakavan mielipiteitä Neljänsuoran esitys. Olen samaa mieltä heidän äänenvoimakkuudestaan, se on monesti turhan kova. Mutta muuten minun mielestäni he sopivat hyvin myös lavalle esiintymään. Kovasti halutaan määritellä, mikä on tanssiorkesteri ja mikä ei. 4suora kuitenkin soittaa säännöllisesti keikoillaan valssit, hitaat valssit, humpat, jenkat, tangot (välillä kahdet parit), foxit, silloin tällöin polkat, salsat (monesti kahdet parit illassa), rumbat, rokit ja sitten tietty paljon buggia ja slovareita. Eikö tämä sitten riitä? Olen ollut monen orkesterin keikalla, joiden ohjelmisto on ollut yksipuolisempi kuin 4suoralla.

Neljänsuoran musiikista ei tarvitse pitää, mutta minusta on aika hassua väittää, että he eivät soita tanssimusiikkia. Se on ehkä eri tavalla soitettua kuin esim. Tulipunaruusuilla tai Sykkeellä, mutta minusta se on hyvinkin tanssittavaa. Ainakin itse olen välillä kyllästynyt tanssimaan Finkku- ja Sinkkutansseissa, joissa ne samat kappaleet soitetaan samassa järjestyksessä niin, että soittajatkin vaikuttavat tympääntyneiltä. Ei millään pahalla, mutta kyllähän pojista näkee, että Volgaa ja Oikeesti hoilataan jo unissaankin...

Olin tuossa hiljattain pikkulavalla, jossa ainoana orkesterina oli 4suora. Alussa soi levyt ja paikalla oli aika lattea tunnelma. Sitten bändi tuli lauteille, kysyi mitä kuuluu ja aiotaanko hypätä keikan jälkeen uimaan ja alkoi soida vauhdikkaat foxit. Porukka oli koko illan hyvin mukana ja muutama vanha mies intoutui laulamaan ja jorailemaan lavan edustalla kun ei jaksanut tanssia koko iltaa perinteisesti. Lisäksi tanssijatkin intoutuivat laulamaan mukana, kun bändi kehotti. Mutta voitte arvata, että tämä ei sattunut Pirkanmaan tai Pääkaupunkiseudun lavalla. Välillä oikein hävettää olla täältä jöröjen valtakunnasta kotoisin, kun emme kestä erilaisuutta ja joka ikinen ilta pitäisi mennä aivan saman kaavan mukaan. tangot...tsatsat...buugivuugit...masurkat...humpat jne. 100 kertaa vuodessa joka ilta. Minä, aktiivinen kursseilla kävijä, alan saada tarpeekseni siitä, että myös lavalla täytyy soida ne samat kappaleet kuin kursseilla ja mitään irrottelua tai improvisaatiota bändin osalta ei sallita. Olen sitä mieltä, että tietyt lavabändin keikat korvaisi hyvin levyt, koska mihin sitä elävää musiikkia tarvitaan, jos orkesteri ei saa spiikata, ei saa esittää sooloja, ei laulattaa tai tapututtaa yleisöä jne?

Tanssikulttuuri kaipaa uusia ideoita ja uusia ihmisiä lavoille. Esimerkiksi Turun seudulla suurin osa nuorista on tullut ekaa kertaa lavalle juuri 4suoraa kuuntelemaan ja sitten innostuneet lavatouhusta muutenkin ja käyneet kursseilla. Vain persoonallisilla esiintyjillä vaihtuvuus lavoilla pysyy riittävän suurena, jotta siitä ei tule vain pienen porukan hiekkalaatikko. Tätä sitten täydentää isojen kaupunkien salsa-, swing-, tango- ja WCS-illat, joissa sitten saa tanssia kyseisiä tansseja niin paljon kuin jaksaa. Mutta minusta lavat elävät elävillä esiintyjillä, joilla kuuluu olla oikeus ELÄVÄÄN esiintymiseen.

Kirjoittajan avainsanat: neljänsuora

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu