TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Polkka ja masurkka joutavat kotiseutumuseoon (Avanaq 2011-08-01 14:00)

Hölkkä-Bugg ruotsinlaivaan

Avanaq
2011-08-02 14:56

"On tai ei, eikö etenevää buggia juoksevat, jotka tukkivat "ulkoradat" (ja vähän sisempiäkin) ole itsekkäitä?"

Kyllä heitä voi itsekkäiksikin sanoa. Osa tosin ei vain hoksaa aiheuttamaansa "häiriötä" saati sitten että tarkoituksella noin tekisivät. Tuo tukkkimisongelma ei tosin missään nimessä koske vain buggia vaan yhtä hyvin se saadaan aikaan millä tahansa tanssityylillä, vaikkapa sosiaalifoksillakin.

Ulkoradan tukkii tai muulla tavalla häiritsee kanssatanssijoita, jos tanssii lajia, jonka liikesuunnat ja vauhti poikkeavat merkittävästi suuren enemmistön tanssityylistä. Häiriön määrään vaikuttaa luonnollisesti erittäin paljon se, kuinka hyvin tanssijat, siis sekä se "poikkeavasti" tanssiva että muut, liikkumisensa hallitsevat.

Mutta kuka sitten milloinkin on se poikkeava? Onko poikkeava aina kädenalitanssija? Voiko sylitanssijakin olla se poikkeva ja muita häiritsevä tanssija?

Olen muutaman kerran joutunut tilanteeseen, jossa 95 prosenttia tanssii fuskua minun kiertäessäni - siis yrittäessäni kiertää - lavaa foksaten. Kenen syy on, jos tällaisessa tilanteessa ulkokehällä tapahtuu törmäyksiä tai se on kokonaan tukossa? (Minun mielestäni fuskaajien, ja tein sen kyllä heille selväksikin :) ).

Päälleajamisiin sortuvat silti eniten "perinteiset" tanssijat. Olen tänä kesänä kiertänyt myös itselle poikkeavia lavoja, siis näitä perinteisiä vanhan kansan paikkoja, ja näin valitettavasti näissä tapahtuu huomattavasti enemmän päälleajamisia ja tönimistä. Osin kyse on varmaankin tanssitaidosta (tai taidottomuudesta), mutta myös huonosta asenteesta. Vai onko päälleajaminen perinteisillä lavoilla ihan normaalia ja hyväksyttyä kulttuuria?

Kirjoittajan avainsanat: bugg, etiketti, kädenalitanssit, perinteiset tanssit

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu