TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Lavatansseista asiaa TV:ssä (Speedy 2011-05-25 15:26)

Painoista ja mitoista

Jami
2011-05-26 8:43

Humppis 2011-05-25 18:12 ”Mitään huippuun viritettyjä ei tarvitse olla. Riittää, kun kevyesti kulkee ja vastaan hangoittelematta tai arvailematta seuraa. Kovin raskaita kuormia ei muutenkaan ole mukavaa käännellä -varsinkaan, jos kädet eivät yllä ympäri.”

Speedy 2011-05-26 2:20 ”Myöskin se vaikka ihminen on raskas/lihava ei tarkoita raskaasti vietävää. Siitä on ihan omakohtaisia kokemuksia. Yleensä se on viennin selkeys- ja ajoitusongelma jos toinen ei kulje mukana.”

Punnituksella tai ympärysmitalla ei todellakaan voi arvioida tanssitaitoa. Speedyn kanssa olen samaa mieltä siitä, että viennin ajoitus ja selkeys auttaa moneen tilanteeseen.

Nimittäin sellaista olen ylipainoisten kanssa tanssiessa huomannut, että mitä isompi massa, sitä isompaa voimaa sen liikutteluun tarvitaan. Paitsi jos annetaan tanssiparille riittävästi aikaa liikkua itse. Mikä tarkoittaa, että omaa perinteistä omaa tanssityyliä, ajoitusta ja myös tanssiasentoa joutuu muuttamaan. Lisäksi massan liike on hitaampaa ja liikeradat laajempia, minkä vuoksi täytyy ottaa paremmin huomioon muutkin parit lattialla, koska viejä ei pysty nopeita pysähdyksiä ja suunnan muutoksia tekemään.

Humppiksen kanssa olen samaa mieltä siitä, että kevyt vietävä ja hyvä seuraaja on yleensä hoikka tai normaalipainoinen. Mutta on hoikissakin raskaskulkuisia. He ovat usein myös tanssitaidottomia, jotka seisovat tukevasti kahdella jalalla vaikka pitäisi olla jo menossa tai valmiina askeleeseen johonkin suuntaan. Se onkin sitten tanssilattialla paljon epämiellyttävämpi tapaus kuin ylipainoisuus.

-jami

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu