TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Onko tanssiravintoloiden aika ohi? (Stefanus 2011-02-04 11:19)

Karaokebaarit

Tahdikas
2011-02-05 12:37

Silloin tällöin tulee mitä eriskummallisimpien alkuvaiheiden jälkeen ajauduttua lähiöbaarien karaokekuppiloihin. Suureksi hämmästyksekseni sieltä on aina löytynyt ainakin yksi nainen, joka osaa tanssia hyvin. Alle vuoden lavakokemukseni syvällä rintaäänellä uskallan sanoa, että jopa lavaskaalassa todella hyvin ja monipuolisesti lajinomaisesti.

Mikä parasta, parketilla on aina tilaa ja muutaman tuopin jälkeen heittäytyminen sujuu kuin luonnostaan :) Tanssin riemu on käsinkosketeltavasti läsnä. Siinä ympäristössä ei ole väliä, miten tanssi sujuu kunhan se tuntuu nautittavalta (kyllä, ainakin Etelä-Suomen tanssilavoilla henkii lievä suorittamisen maku, mutta en ota kantaa siihen onko se hyvä juttu, huono juttu vai pelkkä juttu).

Sanotaan, että kaikki ihmiset osaavat tanssia. Kaikki lapset tanssivat luonnostaan kun musiikki laitetaan soimaan, eikä silloin ajatella miltä liikehdintä näyttää muiden silmissä. Karaokebaarien piskuisilla parketeilla voi tanssia kuin pieni lapsi ilman maailman murheita.

Siellä olen myös aavistuksenomaisesti saanut ensimmäisiä vihjeitä siitä, mitä hyvä ja selkeä vienti tarkoittaa. Se ei tarkoita sitä, että edelleenkään sitä itse osaisin, mutta olen alkanut ymmärtää mitä pitäisi osata. Lajeina vasta salsa sekä boogie woogie ovat avanneet vientitaidon olemuksen ja merkityksen.

Muistuupa mieleeni taannoinen ilta, jolloin lähiökuppilan naisseurueen tanssiharrastaja pyysi tanssittamaan myös kokemattomampaa ystäväänsä. No senhän arvaa, että alku oli pelkkää tökkimistä puolin ja toisin, mutta kun seurueen osaaja huusi pöydästään ystävälleen neuvon "laita silmät kiinni!" niin kuin taikaiskusta aloittelija muuttui höyhenenkevyeksi täydelliseksi vietäväksi. Jotakin periaatteellista viennissäni on korjattavaa kun nainen ei pysty niin hyvin seuraamaan silmät auki, mutta olen toiveikas että tämän jutun vielä osaisin itselleni avata ja oppia.

Kuten oikeilla tanssilavoilla, koittaa myös lähiöiden karaokebaareissa valomerkki aikanaan. Tanssillisesti ne illat ovat aina olleet huippuhetkiä. Tanssin ilo ja riemu eivät katsoa aikaa eikä paikkaa, tanssi on läsnä siellä missä kaksi tanssivaa ihmistä kohtaavat. Itselleenkin jää todella hyvä mieli, kun tanssitettava illan päätteeksi kauniit silmät sädehtien aidosti sydämestään kiittää kuinka monen vuoden jälkeen on ollut upeaa päästä oikeasti tanssimaan.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu