TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tanssilavakulttuuria aloittelijan silmin (Tahdikas 2010-12-22 16:03)

Tanssilavakulttuuria aloittelijan silmin

Tahdikas
2010-12-27 12:16

Kirjoittelin näitä ylös myös vähän sitä silmällä pitäen, että voisi olla mielenkiintoista lukea muutamien vuosien kuluttua onko näkemys lavakulttuurista muuttunut kokemuksen karttuessa. Lavakulttuuri itsessään lienee melko hidas muutoksille?

Tekisipä mieleni lisätä kokemuksiini vielä yksi asia, mutta tässä kohdin on syytä erityisesti korostaa vain omakohtaista subjektiivista kokemusta, mikä ei välttämättä kaikilla toimi samalla tavalla lainkaan.

Olen pitänyt hyödyllisenä opetella heti etupainotteisesti reilusti montaa (10-15?) eri tanssilajia. Toki sillä metodilla lajit saattavat aluksi mennä silloin tällöin sekaisin - itselläni esimerkiksi fusku ja bugg tuppasivat alussa hieman sotkeentumaan keskenään - mutta pidemmällä perspektiivillä olen kokenut lajirunsauden auttaneen aloittelijaa oppimisessa. Ihmisellä on kuitenkin vain kaksi jalkaa ja kaksi kättä, jotka taipuvat menemättä umpisolmuun vain hyvin rajalliseen määrään asentoja. Eri tanssilajeissa tulee nopsaan vastaan samoja kuvioita ja juttuja, jotka alkavat tukea toisiaan. Lisäksi yleinen koordinaatiokyvyn kehittyminen auttaa oppimista.

Voisiko tilannetta mahdollisesti verrata monikielisen perheen lapseen, joka alussa oppii puhumaan ehkä hiukan muita hitaammin eri kielten sekoittuessa keskenään, mutta melko pian monipuolinen oppimisympäristö alkaa kantaa hedelmää ja lapsi oppii puhumaan äidinkielen tasoisesti useita kieliä. Tanssinhan voisi nähdä ikään kuin vartalon kielenä, jota musiikin avulla tulkitaan.

Muiden kokemuksia lukeneena ja kuunnelleena kurssittelut tuntuvat omalla kohdallani aikapulankin vuoksi jääneen valitettavan vähäisiksi, mutta tanssilavojen avuliaat naiset ovat auttaneet oppimista hurjasti. Uusiin lajeihin on kokeiltu perusaskellusta, on opeteltu kokonaan uusia kuvioita kädenalitteluihin ja lisäksi aina pieniä hyödyllisiä niksejä sieltä täältä. Se on kaiken lisäksi ollut useimmiten molemminpuolisesti tosi hauskaa - toki täytyy varmistaa se, ettei sähläyksineen jää muiden osaavampien jalkoihin heidän etenemistään sotkemaan. Olen itse aika arka kokeilemaan uusia juttuja, mutta tanssitettavat ovat usein olleet innokkaita rohkaisemaan vain kokeilemaan ja yrittämään kaikenlaista. Ei ole tärkeintä se, että kaikki onnistuu aina täydellisesti; se on yksi oleellisimmista asioista oppia.

Joskus tuntuu siltä, että alkuvaiheen oppimisaika ahaa-elämyksineen on ollut jopa hauskempaa kuin silloin kun tanssi tuntuu vihdoin alkaneen sujua kuin tanssi. Ei toki ollenkaan tylsää silloinkaan, mutta hyvä olo muodostuu erilaisista elämyksistä.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu