TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tanssietiketista (Josi 2010-12-08 21:17)

Taitavuudesta ja "taitavuudesta" - vielä "vähän"!

Haaveilija
2010-12-12 3:57

Haa saitko kiinni! No sen verran, että etukäteen en voinut olla varma asiasta vaikka erilaisista merkeistä asiaa tulkitsin. Siis olemus yleensä koostuen hyvästä ryhdistä, tietynlaisesta pukeutumisesta, kampauksesta ja erityisesti kengistä. Mutta niillähän voi hämätäkin, mutta asia varmistui tanssiessamme nuo kaksi kappaletta. Ja tosiaan Hänen tanssimistaan olin nähnyt vain hieman etukäteen. Kyllä hän osasi, mutta oli tietyllä lailla haluton osallistumaan yhteiseen tekemiseen eli oli niin kuin jarrut päällä ja tanssi kuviot haluttoman jähmeästi läpi. Tai sitten hän seurasi tarkasti omaa käsitystään kappaleiden rytmistä, jossa olisi pitänyt mennä - ja minä olin "etuaallossa".

Tiedän myös tuon mainitsemasi asian, että on eräällä lailla omia koulukuntia ja ryhmiä ja aivan tahattomastikin eri lailla "oppineita", mutta jotkut piirit eivät ole tuolla lailla yleisellä hakualueella sitten enää vaan majailevat omalla alueellaan. Sinänsä olin kaukana omalta seudultani, mutta kuitenkin isolla lavalla jossa oli tanssijoita laajalta alueelta ja tanssit sujuivat tätä poikkeusta lukuun ottamatta hyvin. Tuolla tarkoitan sitä, että huomioiden tanssillisen osaamisen eli esimerkiksi yhden käsilaukullisen aloittelijan kanssa oli mukavaa pienistä kompuroinneista huolimatta. Hänen kanssaan tuli puhuttuakin aika paljon ja kannustin häntä eteenpäin oppimisessa, jota hän itse sanoi kaipaavansa. Ja itse asiassa tuon kirjoitukseni nuoren, hoikan ja taitavan kanssa sinänsä minusta tanssi sujui - vaikkei täydellisesti. Tiukasti moittiva kommentti sai minut vain tutkiskelemaan tekemistäni - joka on aivan terveellistä silloin tällöin - mutta kirjoituskynnys ylittyi kun hieman aihetta sivuava kirjoitus osui palstalle.

Muutama "selitys" vielä:
- nuori hän oli suhteessa minuun, mutta olen tanssinut selkeästi nuorempienkin kanssa joko heidän hakiessaan ja vastahakuna näihin tai joskus erehdyksessä arviointivirheestä
- itse en ollut paikalla olleista vanhemmasta päästä vaan ehkä siinä "keski-ikähaarukassa" +/- 5 vuotta kun ikähaitari oli arviolta 20 - 65 v
- ulkonäköni "pettää" jopa -10 vuotta kevyesti ja jopa huvittaen kun joku lähtee arvailemaan, mutta ikäeroa siltikin olisi jäänyt
- tuolloin olin varsin hikisenä ehkä epämiellyttävää seuraa ja pysyin tarkoituksella irti vartalokontakteista, joka on helppoa ka-tansseissa, kun jättää tiettyjä juttuja pois

Onpa tullut veivattua asiasta, joka mietitytti ja hämmästytti muttei lannistanut eikä missään nimessä pilannut iltaa, joka tuli tanssittua viimeisiä encoreja myöten - ja hymy huulilla ;)

Kirjoittajan avainsanat: daami, nuori, taitava, taitavuus, tanssitaito, osaaminen

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu