TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Lista: Musiikista tanssiin - mitä tahdot sanoa? (4 vastausta) (Aitomies 2010-10-20 16:56)

Yksi eri taajuuksisten äänien kuulokokemus

Lutukolli
2010-10-27 12:36

Aitomies: Mielenkiintoinen kokemus omilla laitteillani oli, että kuulin ne korkeimmat äänet vain kääntämällä ääntä reilusti voimakkaammaksi. Oletan, että kuulemani ääni oli matalataajuisempi resonanssi, joka muodostui kaiuttimissa tai asunnossani.

Miten toisten kokemukset?

Pitäisikö jo vaihtaa aluettakin - kai tämä vielä jotain sosiaalista ulottuvutta on?

Minä kuulin näytteitä vain 12 kHz:iin asti. Senkin jo huonosti. Olen kyllä havainnut että varmaan ihan iän ja huolimattomuuden (ei aina jaksa panna kuulosuojaimia päähän askarellessa - vaikka pitäisi) takia kuulo on heikentynyt.

Ne muut korkeammat taajuudet kuuluivat vain joinain epämääräisenä pärinänä tai räpätyksenä. En sinällään huomannut äänenenvoimakkuudella minun toistoketjulla mitään vaikutusta, jos äänenpaine oli alunperinkin sen verran kovalla että alemmatkin taajuudet tulivat selvästi.

Liekö jo siinä äänitetyssä signaliissa alunperin jotain häiriöitä vai tässä toistoketjussa. Siinä saattaa myös tulla häiriöitä, koska minulla tässä; ensin tietsikasssa emolevyn äänipiirit, syöttö sieltä vanhaan Sony DB-830 vahvistimeen, jossa 4 kpl pieniä Sonyn SS-V150 sekä keskellä yksi SS-CN150 kaiutin ja bassopuolella lisäksi Pioneer VSP-200 "tilaproseessorivahvistimen" kautta huonolaatuiseen subbariin. Johtuneeko sitten noista viimeisistä (lähinnä subbarin elementti) että ei myöskään niistä matalista 20 ja 40 Hz taajuuksista ensin tullut ulos mitään. Mutta tilaprosessoinnin "simulated surround mode" -asetuksella ainakin 40 Hz tuli jokseenkin oikein ja 20 Hz:n taajuudella jotain pörinää?

Pitäisi tietenkin toistaa kunnollisilla laitteilla ja kaiuttimilla, jotta saisi jotain tarkempaa tolkkua tähän. En ainakaan nyt ehdi vetää piuhoja olohuoneen värkkeihin kiinni ja testailla enempää. Mutta ihmettelen kyllä ylipäätään sitä, jos ainakin vanhempi ihminen noita yläpään taajuuksia kuulee.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu