TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Raportti tämän illan Koskenrannan tansseista ja huomiesta Kuntsista (Stefanus 2010-10-22 21:01)

Koskenrannan lattiasta ja äänentoistosta

Lutukolli
2010-10-23 17:15

Jalat edellä: Lattia tuntui viime talveen verrattuna nahkeammalta, miinusta omasta kenkävalinnasta.

Minusta lattia ei yllättäen tuntunut ollenkaan niin nihkeältä kuin viime talven muistikuvat olivat. Olin liikeellä (nyt pohjat harjaamatta jätetyillä) haljasnahkakengillä, koska ne aiemmin paremmin pelittivät lattialla kuin tanssilenkkarit. Koska Humppiskin raportoi huosulahkeisiin tarttuneesta valkoisesta pölystä ja välillä tuntui minulla selvästi hengityksessä ja aivastutti, heräsikin kysymys, oliko järjestäjät nyt yrittäneet kompensoida tuon betonilattian maalipinnan nahkeutta jollain aineella. Betonihan on päällystetty maalilla, joten betonipölystä ei voi olla kyse, vaan joko siellä on alunperin myös likaa. Vai oliko väkeä sen verran paljon ja heidän kenkänsä jo tullessa niin likaset että moskat jauhautuivat pölyksi, joka sieltä levisi hienoimpina partikkeleina ilmaan ja raskaammat tarttuivat kenginpohjiin ja lahkeisiin.

Musiikki kuulosti lavan edustalla ihan hyvältä, eli miksaajaa ei haukuta. Soundi oli muuten tilassa aivan tavattoman huono. Viime talvena käytyäni kyseisessä paikassa tansseissa, äänentoisto toimi paremmin kuin olisin uskaltanut arvatakaan, Herää kysymys, mikä meni mynkään? Rohkeana arvauksena heittäisin itse arvion lavan sijoituksesta ja siitä johtuen kaiuttimien suuntauksen, huomioiden tilan muoto. Viime talvena esiintymislava oli sijoitettu "keskelle" putkea, joten kaiuttimet saatiin suunnattua aukeamaan suoraan saliin.

Olematta minkään sortin akustiikan teoreetikko tai ilman käytännön kokemusta siitä, minun arveluni on että nyt salin täyttänyt ihmismassa vain vaimensi tehoja niin paljon ettei niistä lavan sivulle sijoitetuista pöntöistä enää saanut enempää tehoja. Orkesterin ensimmäisellä setillä en paljon kiinnittänyt huomiota äänentoistoon ja musiikki tuntui pelittävän tanssilattiaa ympäri kiertäessä. Toisella tauolla esiintymislavan viereisessä kahvilassa istuessa tehot olivat jo sen verran kovilla että ajottain ääni särkyi selvästi ja jotkut rakenteet resonoivat. En tiedä olivatko samat laitteet käytössä sekä orkesterilla että väliaikamusikissa, mutta myös kolmannella tauolla niissä lavan lähistöllä olevilla tuoleilla ei ollut miellyttävää istua, koska ääni särkyi pahasti. Ja toisaalta taas sisäänkäynnin päässä kuului lähinnä bassoäänet. Ehkä tuohonkin tulee korjausta jos Järvenpäässä oleet (ja varastossako olevat) lisäkaapit tulevat käyttöön?

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu