TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Lista: Ajatuksia "Tanssii Tähtien kanssa" ohjelmasta (4 vastausta) (Stefanus 2010-10-04 10:17)

Miesten tanssikengistä

Lutukolli
2010-10-21 15:40

Pete: Puhun vain omasta puolestani, mutta itse en vapaaehtoisesti muita kun lenkkareita jalkaani laita. Vielä muutama vuosi sitten sai etsimällä etsiä oikeanlaisia lenkkareita, kun melkein kaikista tanssilenkkareista puuttui holvikaaren tuki, eli monissa sneakereissa pohja muodostuu kahdesta eli palasta - päkiästä ja kantaosasta. Väliin jää sitten se löysä (holvikaari)osa, jonka takia ainakin itselläni jalan holvikaari kipeytyy. Mutta kai tuo kipeytyminen on yksilöllistä, kun niitä perussneakereita niin paljon porukoilla edelleen näkee.

Itse suosin lenkkareita, joissa on yhtenäinen pohja, jolloin jalan holvikaarikin saa tukea pohjasta. Eikä niiden lenkkareiden välttämättä tarvitse olla tanssitarvikeliikkeestä ostetut. Rock'n'swing -kisoissa on porukoilla paljon ihan urheiluliikkeistä ostettuja kenkiä - pohjamateriaali sen ratkaisee onko hyvät tanssia. Ja niitäkin virityksiä näkee, että on lenkkarit ja suutarilla laitatettu nahkapohjat.

Minulla taas jalkaterän mallista johtuen on ongelmana löytää ylipäätään minkäänlaista tanssikäyttöön soveltuvaa (pohjaltaan) lenkkaria. Jos niitä sovittaa jalkaan niin niiden lesti on aina päkiästä liian kapea akkuankkaräpylääni. Täyspohjalla olevat lenkkarit eivät tunnu tuon muotoonvaletun pohjan ja kenkäosan liitoksen takia joustavan yhtään sivusuuntaan. Mutta sneakerit juuri tuon puuttuvan pohjaosan palan takia antavat periksi ja siksi hieman pituusmitaltaan ylisuuret sneakerit tuntuvat olevan ainoat,jotka eivät pahasti paina jalkaa.

Myös monissa muissa lestiltään leveissäkin tanssikengissä minulla on tuo sama ongelma. Siksi ei myöskään koskaan kannata edes kokeilla tanssikenkää, jossa on päällyksessä poikkisauma päkiäaluella.

Jos on tuo holvikaaren kipeytymisongelma niin sneakerin tavoin sama kiusa ilmenee kai sitten myös miesten lattarikengissä. Vai onko niitäkin niin rakenteeltaan erilaisia? Ainakin minun lattarikengissä on pohjan rakenne hyvin kevyt päkiän ja kannan väliltä. Mutta minusta ne useimpiin tansseihin on mitä mainioimmat kengät. Alussa oli jonkun verran totuttelua, kun kanta kippasikin sivusunnassa. Ja korkea kantakin tuntui hieman oudolta. Mutta kai tuo kenkä on oikeastaan opettanut askeltamaan sivusuunnassakin paremmin ja pitämään myös painon vartalon alla ja keskellä kun astuu kanta-askeleen.

Minulla ei kylläkään koskaan ole ollut olgelmia holvikaaren kipytymisen kanssa - liekö sitten saanut lättäjalat jo lapsena ;-) Minä käytän kengissä yleensä jotain muotoonvalettua pohjallista (jos kengän koko sallii. En tiedä löytyisikö siltä alueelta myös niin järeää mallia, joka myös tukisi holvikaarta tarpeeksi.

Haljasnahkapohjienkaan kanssa ei oikeastaan koskaan ole ollut ongelmaa. Ainoa tosi liukas parketti (ainakin ajoittain) on ollut Karjalatalolla.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu