TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Fraasit ja osat - pientä selvitystä (Pete P. 2010-10-05 12:23)

Kohotahti

Lutukolli
2010-10-13 13:22

Eikö siinä kirjoittamasi jutun Tanssitietoutta tanssimuusikoille "Tanssimuusikon käsikirjassa" usein viitattu "Sibelius akatemian sivuille" , joilla tuossa "Tahdin käsite"-nimisessä osiossa on asiaa myös käsitelty. Mutta taitaa Jora ilmeiseti lukeneen sitäkin koska "alan sivuista" puhui?

Jora: Tahti vai nuotti vai mikä?
Tässä tapauksessa, johon viittasit, kun Pete selvensi tuon kappaleen fraasijakoja, minun mielestäni pätee tuo yo. siba.fi-sivuston tekstikohta: "Nimitystä kohotahti tai pelkästään 'koho' käytetään usein myös minkä tahansa fraasinaloittavista nuoteista silloin kun fraasi ei ala tahdin alusta."

Jora: Merkitys musiikin ymmärtämiselle ja mistä sen tunnistaa?

Petehän siinä selvityksessään kirjoitti: Laulua/melodiaa ei kannata koskaan liikaa seurata, jos haluaa pysyä tahdeissa mukana. Eli ei taida olla musiikin ymmärtämiselle mitään tai sen suurempaa väliä. Minä en ainakaan tuota kohotahtia tunnistanut muuten kuin piti hakea Suuri Toivelaulukirja ja siitä katsoa ko.kappaleen nuotteja ja kuunnella videolta musiikkia ja laulua, jolloin näki että laulu lähti alkuun jo intron viimeisen tahdin puolelta. Kuten sitten jatkossakin kaikilla fraasien rajoilla.

PS. Toivottavasti tämän sepustuksen kanssa minulle ei käy Joraa jeesatessa, kuten silloin kun rampa yritti auttaa sokeaa ;-)

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu