TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Fraasit ja osat - pientä selvitystä (Pete P. 2010-10-05 12:23)

Käytetyistä termeistä

Lutukolli
2010-10-12 19:09

Päivi: Mutta suurin kysymyshän tässä lienee kuitenkin terminologia? Jolla ei sinänsä ole vaikutusta tanssimiseen. Olennaista on se, mitä kuulee musiikista ja kuinka osaa kuulemaansa tanssissaan hyötykäyttää.

Pete P.: Tanssiopetuksessa kuitenkin puhutaan fraaseista, kun puhutaan swing- tai blues -kaavoista (8 tai 12 tahtia). Nyt olet nimennyt fraasiksi jo neljän tahdin kokonaisuuden, mikä hämäisi varmasti monia tanssikurssitettuja.

Päivi: Tanssinopetuksessa kyllä näin (kuten synkopointikin tarkoittaa siellä kolmimuunteisuutta!), mutta minua kiinnostaa musiikkiterminologia, eli kuinka asia ilmaistaan musiikkitermein.

Hämäävää tanssijan ja muusikon kommunikaation kannalta on se, että tanssijat (ja tanssin opettajat!) kasvatetaan luulemaan, että termi fraasi tarkottaa VAIN säkeistön mittaista pätkää.

Pete P.: Tavallaan noin, mutta mun mielestä tanssijoita ei kannata liikaa sekoittaa musiikkitermeillä, koska ei ole mitenkään realistista olettaa, että tanssijat myös ymmärtäisivät mistä puhutaan. Synkoopit ym. ovat hyviä esimerkkejä siitä, kuinka väärin tanssijat voivat musiikkitermin ymmärtää :)

Minusta on kuitenkin hyvä tietää mitä termejä musiikin ja tanssin puolella käytetään ja sekin etteivät ne välttämättä tarkoita kuitenkaan samaa asiaa. Tosin jos kaikki käyttäisivät yksiselitteisesti asian yksilöiviä termejä niin kirjoitusten ymmärtäminen ainakin tällaiselle amatöörille helpottuisi. Minulla tosin lisärajoite on se etten ole koskaan käynyt mitään pidempää tai syvällisempää tanssikurssia, enkä tiedä edes noita perusasioita ja olen joutunut niitä täällä kyselemään.

Vielä lisän rokkaan tuo se että musiikinanalyysiä tehneet kirjoittajat (esimerkiksi Suomen musiikin historian Populaarimusiikki-osassa) käyttävät vielä ehkä tarkemmin rajattuja termejä tässäkin ketjussa keskustelluista asioista. Sellainen lienee vaikka standardimuodon käsite, jolla kai on lähinnä viitattu 1930-luvulla syntyneeseen ja sen jälkeiseen "swing-jazziksi" kutsutun tanssimusiikin (jota esitettiin suurilla big band orkistereilla) muotorakenteeseen. Se on tyypillisimillään 32 tahdin mittainen ja sisältää neljä yhtä pitkää taitetta (8+8+8+8 tahtia). Eli jos nyt olen ymmärtänyt nuo musiikinanalyysin ja tässä ketjussa käytetyt termit oikein tuo swing-jazzin standardimuodon taite vastaa juuri tuota "swing-kaavaa".

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu