TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Lyhyesti vaan... (Suke 2010-09-24 0:06)

Vieraan tanssin seuraaminen

Tanssinkaipuu
2010-09-25 15:00

Olinpa taannoin reissussa Englannissa ja tälläydyin siellä sikäläiselle 'modern jiven' kurssille. 45 minuutin alkeiden jälkeen oli hetki vapaata tanssia, 45 minuuttia jatkokurssia ja taas tanssimaan. Oli aikas utuinen olo, kun lähti tanssilattialle seuraamaan tanssia, josta oli oppinut vain rippeet, mutta kaikenlaisia koukeroita tuli seurattua ihan vain viennin perusteella. Siinä oli sitä tanssin taikaa, joka saa minut aina vain uudestaan haltioihinsa. Lähteä mukaan ja antaa miehen ohjata liikettä itse tietämättä minne liike aina päättyykään.

Ja viitaten aikaisempiin keskusteluihin 'korvaan kuiskutuksesta': kun välillä mainitsin ko. tanssin olevan minulle uusi, vaikka swing-tansseja, lattareita ja lavatansseja olen tanssinutkin, niin aina silloin tällöin herrasmiehen tavoin neuvoivat ja antoivat vinkkejä erilaisiin kuvioihin, eikä se minusta siinä tilanteessa ollut ollenkaan hullumpaa (vaikken suomalaisella lavalla normaalisti sellaista opastusta koe tarvitsevani).

Sinänsä sikäläinen opetus oli kyllä tehokasta. Kurssit pyörivät nonstoppina, mukaan alkeisiin saattoi tulla milloin vain. Ilta alkoi alkeiden opetuksella, ja alkeiden jälkeen uudet tulokkaat ohjattiin omaan tilaan, jossa pienessä ryhmässä opetettiin perusasiat viennistä ja seuraamisesta, muut jatkoivat isossa ryhmässä jatkotason kuvioita. Uskoisin, että tämän ansioista porukka pääsi heti alusta alkaen paremmin sisälle tanssin perusideaan, ja tuloksena ainakin näytti olevan iso joukko taitavia viejiä. Lisäksi alkeiden ja jatkon välissä sekä heti sen jälkeen musiikki soi ja oli mahdollisuus vapaaseen tanssiin, jolloin pääsi heti kokeilemaan vapaata tanssia ja testaamaan oppimaansa.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu