TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Omat juomat lavalle (Andreas pks 2010-06-01 21:17)

Haljasnahkapohjien puhdistuksesta ja liimauksesta

Lutukolli
2010-06-03 12:58

Jos haljasnahkapohjat ovat jo niin tukkeessa että sillä "käsikäyttöisellä" pikkuriikkisellä teräsharjalla on jo melkoinen työ hinkata pohjaa puhtaaksi, niin kotona voi kokeilla myös tuollaista koneellista teräsharjausta. Siihen tarvitaan toki sähköporakone, jonka istukkaan laitetaan siihen sopiva teräsharja. Tässä menetelmässä on toki se huono puoli että kädet tahtovat loppua kesken, koska toisella kädellä porakonetta pitäen ja toisella kenkää tukien harja lipsahtelee helposti pohjasta vauhdilla epämääräiseen suuntaan ja voi helposti osua suojaamattomaan käteen. Jos pystyy vielä kiinnittämään porakoneen esim. ruuvipenkiin tukevasti, niin sitten kenkää kaksin käsin pitäen ja liikuttaen sujuu koneellinen pohjan teräsharjaus vaivattomammin.

Itse olen kokenut sellaisen teräsharjan, jossa harjakset ovat akseliin nähden poikittaisen kiekon ulkoreunalla paremmaksi kuin ns. kuppimallisen harjan. Tämä lienee myös mieltymyskysymys, mutta sillä halkaisijaltaan suuremalla kehällä olevilla harjoilla myös kehänopeus on suurempi ja työ sujuuu nopeammin. Tosimies voi laittaa tietysti teräsharjan rälläkkään, jolloin työ sujuu jo silmänräpäyksessä. Sillä tottumaton tosin harjaa myös nopeasti koko kengänpohjan pois.

Kun itse vaihdatin viimeeksi omiin lattarikenkiin ja kultani tanssitossuihin pohjia, niin ongelma ei niinkään ollut etteivät suutarit olleet halukkaat työn tekemiseen, vaan he sanoivat ettei heillä ole valikoimissa sopivaa haljaspohjanahkaa. Sellaista ei löytynyt Vallilan "saapikastehtaaltakaan", vaan vasta Pasilan aseman suutariliike lupasi hankkia sopivat pohjanahat.

Itse olen perinteisesti liimaillut repsottavia pohjia kiinni Bostikin A3 kontaktiliimalla. Huono puoli liimassa on että se helposti varsinkin purkista lastalla otettaessa "venyy" ja saattaa jättää ruskeankeltaisen värinsä takia raitoja liimattavan kohdan viereiseen nahkapintaan. Jos liimaa tarvitsee harvoin myös putkilossa oleva liima tuntuu melko nopeasti jämähtävän liian sakeaksi. Ja haju on voimakas eli sen liuottimien haistelua tulisi välttää ja työ tehtävä hyvin tuuletetussa paikassa. Biltemasta tuntuu saavan jotain samanlaista kontaktiliimaa puolen litran purkin halvemmalla kuin mitä pieni tuubi A3:sta maksaa rautakaupassa.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu