TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Suurin ja pienin tanssilava? (Trixie 2010-04-29 14:20)

Pienin tanssilava?

Lutukolli
2010-04-30 10:28

Mielikuvassani pienimpänä kesätanssilavana, jossa itse olen tassutellut, olen pitänyt myös kaakonkulmalta löytyvää paikkaa. Vai onko Imatra myös laskettavissa mukaan em. seutumäärittelyyn?

Turkian lavalta noin 100 km koilliseen ajellessa saavutaan Saimaan rannalle Ukonniemeen Imatralle, jossa on Ukonlinnan lava. Se näyttää ulkoapäin hyvinkin pieneltä ja isokokoiselta grillikatokselta (höylähirrestä Honkarakenteen tyyliin) vaikuttavan ulkomuotonsa vuoksi se ei oikein istu funkkistyylisen lautavuoratun valkoisen Ukonlinnan retkeilymajan pihapiiriin.

En tiedä lavan tarkkoja mittoja. Mutta jos tuo MLeenan 300 m2:n pikkulavan "standardikoko" tarkottaisi ympyrän pinta-alakaavan (= pii*halkaisija**2) mukaisesti noin halkaisijaltaan 10 m lavaa, voisi Ukonlinnan "mutterin avainväli" olla noin 8 m ja pinta-ala 200 m2. Omasta mielestäni se kuitenkin tuntui selvästi Turkian lavaa pienemmältä, vaikka näin arvioituna pinta-aloissa olisi vain 70 m2:n erotus. Turkian lavalla, olisiko ollut sitten "kesäasukasefektin" vaikutusta, meno muistutti enemmän sitä vanhaa tanssilavakulttuuria. Ja illan tummetessa alkoi puiden juurilta löytymään tyhjenneitä pulloja.

Jotain lisätietoja Ukonlinnan retkeilymajasta löytyy nettiosoitteessa http://users.kymp.net/taimitarha/rauhalaiset/Ukoska.htm olevasta kirjoituksesta. Ainakin siinä on hyvät kuvat sekä tanssilavasta ja itse retkeilymajasta.

EDIT: Tietekin tuli heti moka yo.laskuihin. Eli pinta-alan kaavassa halkaisijaa käytettäessä piti jakaa vielä 4:llä (A=pii*D**2/4). Joten Turkian lavan (270 m2) halkaisija on noin 18,5 m. Ja Ukonlinnan (jos halkaisija 8 m) pinta-ala noin 50 m2. Ehkä joku tietää Ukonlinnan todelliset oikeat mitat?

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu