TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Liian kovaa . . . (SeinäKukkanen 2009-11-17 15:10)

Liian kovaa . . .tai liian kevyesti

Jora
2009-11-19 11:36

Averellin teksti sopii täysin omiin kokemuksiini.

Ilmeisesti minäkin olen liian kevyesti viejä, en ainakaan muista kenenkään liian kovasta viennistä tai tiukista otteista maininneen. Kannattaisi mainita. Monesti tanssin onnistumisen asteen ennustaa hyvin asennosta, otteista ja parista ensimmäisestä askeleesta. Mikä sitten on hyvä asento tai ote, on jo toinen juttu. Pääasia, että ovat minulle hyvältä tuntuvia.

Mielestäni naisen vientikelpoisuuden suhteessa omiin taitoihin ja tottumuksiin aistii hyvin nopeasti, riippumatta siitä, mennäänkö suljetussa otteessa vai kädenalitusta avoimessa. Daamille voi viedä varsin kevyesti esim. "tyttö kädenali" kuvion. Joskus se daamin kääntyminen vain saattaa kestää 10 askelta, jos daami on niin päättänyt, koska kaikissa lajeissa mies ei "näytä" kuin alkumerkit. Tuossa onkin sitten hyvää aikaa miettiä seuraavaa temppua. Tilanne on paljon hankalampi, jos daami toimii miehen "ajatuksen" mukaan, mutta jää käännöksissä jälkeen tai vientikäsi ei ole tarjolla oletetussa paikassa tarvitulla hetkellä. Pitäisikö pyytää vaihtamaan foksiin, vaikka daami olisi ehdottanut alunperin kädenalitusta? Tunnustan, että sopeutumiskyky ei riitä ihan kaikille, useimpien lajien osaaminen on alkeisvaiheessa.

Useaan otteeseen olen ihmetellyt kuinka erilaisia naiset ovat vietävinä, vaikka kävisivät vuosia samoja kursseja. Sama pätee luultavasti miehiin. Jotkut ovat kai näkyvämpiä tai kuuluvampia kaikessa ulosannissa, ehkä myös voiman käytössä.

Ehkä olisi paikallaan miettiä, mitä keveydellä tarkoitetaan tanssissa. Olettaisin, että löysät ja peräänantavat kädet saattavat joissakin tilanteissa altistaa helpommin kipukokemuksille ja repimistuntemuksille. Eli kuinka käy, jos vain kädet seuraavat ja vartalo tulee perässä vasta, kun on pakko? Aika haastaavaa on tuollaisten "käsien" vienti.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu