TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Liian kovaa . . . (SeinäKukkanen 2009-11-17 15:10)

Liian kovaa . . . koettu on.

Drago
2009-11-18 12:35

Ainakin minä olen puhunut aiheesta aikaisemmin.. siinä kirjoituksessani muistaakseni ruodin mm. viennin voimakkuutta, oikea-aikaisuutta ja selkeyttä melko perinpohjaisesti omien kokemusteni pohjalta.

Ei tuo liian kova vienti edes ole aivan kauhean harvinaista. Hyvin herkästi mies vähän "pukkaa" tai "veivaa" vauhtia naiselle ja vielä useammin paikkaa sekunnin murto-osan liian myöhään tullutta vientiään ylimääräisellä voimankäytöllä. Yleensä tämä ei varsinaisesti vielä aiheuta kipua tai vaaratilannettakaan, mutta tanssin sujuvuuden kannalta se voi olla hieman häiritsevää.

Herrojen kannattaa tässä yhteydessä myös muistaa, että yllättävä ja äkillinen nykäisy tai tuuppaisu voi aina tehdä kipeää tai aiheuttaa vaaratilanteen, kun kohde ei osaa em. tönäisyä tai nykäisyä odottaa. Terävä nykäisy rentoon käsivarteen sattuu melko varmasti, koska nainen ei ehdi jäntevöittää käsivartaan vastaan. Myös tönäisy vauhdittajaksi voi välillisesti sattua.. kohde saattaa menettää tasapainonsa ja kompastua tai kaatua + loukata polven tai nilkan jne. Toiseksi liiallinen voimankäyttö saa naisen varuilleen, tanssin rentous häviää ja nainen alkaa vaistomaisesti jännittää jo valmiiksi vastaan odottaessaan kiskaisua tai nykäisyä. Pelkkä ylimääräinen jännittäminen itsessään voi jo kipeyttää lihakset. Erityisesti tämän kyllä huomaa suljetussa otteessa silloin kun joutuu "kädenvääntökilpailuun" viejänsä kanssa ;)

Toisaalta sellainen suorastaan väkivaltainen vienti, jota kuvaat itse (mustelmat käsivarsissa) on melko harvinaista. Itselleni tulee mieleen ensimmäisenä herra, joka vei minulle jotain buggin ja kävelyhumpan hybridiä vuosia sitten. Herran vauhti ja otteet olivat niin kovat, että pelkäsin tosissani. Jos ote olisi väärässä kohtaa lipsahtanut, olisin luultavasti mäjähtänyt lähimpään seinään kaaressa. Koettu on myös ne mustelmat käsivarsissa ja ranteissa. Olen myös aivan vartavasten pyytänyt miestä vähentämään voimankäyttöä silloin kun vienti alkaa tuntua pahalta ja satuttavalta voiman vuoksi. Yleensä herrat suhtautuvat kohteliaaseen pyyntöön suhteellisen hyvin.. se, muistavatko he pyynnön 30 sekuntia myöhemmin, tanssin timmellyksessä, onkin sitten ihan toinen juttu.. puhumattakaan seuraavasta hakukerrasta.

Kenenkään ei tosiaan pidä alistua kivuliaaseen vientiin, ei vaikka mikä olisi. Jos vienti on liian kovaa ja tuottaa kipua, pitää asiasta aivan ehdottomasti sanoa asianomaiselle viejälle! Kipu on varoitusmerkki uhkaavasta vammasta. Oman terveytensä ja hyvinvointinsa uhalla ei kannata kohteliasuudesta pitää suutaan kiinni ja toivoa selviävänsä ehjänä.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu