TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Viennistä - kysymys (MLeena 2009-11-06 10:45)

Väärä rytmi - nyt valkeni!

Lutukolli
2009-11-14 11:49

Minusta Marcos esitti hyvin kattavasti noita vivahde-eroja mitä eri tanssijoilla voi olla oman askelluksensa kohdistamisessa (eli synkronoinnissa) tanssimusiikin rytmiin. Voisiko ne karkeasti jakaa kolmen ryhmään, eli tarkoitukselliset vaihe-erot musiikin rytmistä, viejän synkronointipisteen paikkaerot ja erot musiikista kuullun rytmin tulkinnassa. Kun olen nyt pitkään tanssinut oman kultani kanssa olen meillä havainnut eroja juuri tuossa musiikkipuolen tulkinnassa. Usemmiten kylläkin "kuullaan rytmi" samoin, mutta joskus tulee keskustelua siitä missä rytmissä nyt oikein ollaan.

Välillä on lähdetty yrittämään jotain tanssilajia soitettuun musiikkiin ja sitten huomattu ettei sitä voikaan askeltaa miellyttävästi, vaan on jouduttu vaihtamaan lajia. Useimmiten tämä on tapahtunut varmaan jossain ravintolassa soitettun levyn kohdalla, kun olen ehdottanut tanssittavan sitä buggina. Ainoa suurempi ristiriita meillä taitaa tulla yhden Laila Kinnusen laulaman kappaleen kanssa, josta ei päästä yhteisymmärrykseen rytmistä, vaan kuulemme siinä molemmat ihan eri rytmin, johon sitä pitäisi sambana tanssia.

Yhteisen tanssitaipaleemme aluksi kultani ei oikein ymmärtänyt tätä minun toisinaan musiikista hahmottaa rytmiä ja sanoi että se on väärä. Vasta kun kävimme kerran kuuntelemassa Lasse Paasikon esitelmää tanssimusiikista hän oivalsi että joku voi ehkä kuulla musiikista jonkun muun soittimen luoman rytmikuvion kun minkä hän siitä itse tulkitsee.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu