TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Viennistä - kysymys (MLeena 2009-11-06 10:45)

Tahti ja rytmi - vieläkin epäselvää (auttakaa miestä mäessä)!

Lutukolli
2009-11-12 12:25

MLeena: "Olen kuullut sanottavan (itselläni ei ole kompetenssia sanoa, pitääkö paikkaansa), että 80 % miehistä tanssii väärään rytmiin. Kun huiput yleensä hakevat vain huippuja, lähes 80% naisista tanssii aina väärään rytmiin tanssivan miehen kanssa. Kun riittävästi tulee toistoja, liikeradat automatisoituvat ja väärä rytmi menee varmaan ns. selkäytimeen. Tätä ongelmaa ei tietenkään esiinny vähän tanssivilla naisilla."

Stefanus: Nyt varmaan paljastan tietämättömyyteni musiikin suhteen. Mutta joskus minusta tuntuu, että tahti ja rytmi sekoitetaan joskus sujuvasti, kun näitä tilastoja ja arvioita esitetään. Kun jotenkin itse ajattelen, vai ajattelenko pieleen, että on olemassa tahti ja tahdin osia (iskuja), mutta rytmi etenee tavallaan kuin juna sen kummemmin miettimättä tahtia. ilmaisinko nyt itseni taas tapani mukaan jotenkin epäselvästi?

Minäkin olen hyvin tietämätön musiikin teoriasta. Mutta olen kuitenkin kuvitellut tahdin ja rytmin liittyvän melko tiukastikin toisiinsa. Tai voihan olla etta nyt käytämme ko. termejä eri asioista. Itse ainakin olen ollut ymmärtävinäni että tahti olisi sellainen itsenäinen musiikillinen jakso, joka tanssimusiikissa sisältäisi tyylille ominaisen kokonaisen tai puolikkaan rytmikaavan.

Rytmin määrittely on minulle paljon hankalampaa ja voin siinä jo mennä pahasti metsään. Mutta rytmi on kai se musiikin elementti, joka jäsentää tietyllä tavalla aikaa. Matti kyseli joskus täällä vastauksia siihen, mikä tekee jonkun kappaleen kuuluvaksi tiettyyn tanssilajiin ja minä olisin vaan siihen yksinkertaisesti vastannut, että musiikkikappaleen rytmi (voiko käyttää myös termiä poljento?) Mistä se rytmi sitten koostuu? Olisiko ensimmäinen asia tahtilaji, ja aika suuri osa tanssimusiiksista taitaa olla 4/4 tahdissa. Eli tarkoittanee, että tahdissa on neljä iskua, joiden pituus on 1/4 tahtia. Jotta tuohon 4/4-tahtilajiin kirjoitetun kappaleen tunnistaisi sitten johonkin tiettyyn tanssilajiin pitäisi soittajan painottaa iskuja tanssiin sopivalla tavalla. Foksissa paino on ensimmäisellä ja kolmanella iskulla ja se jo tehnee rytmistä tunnistettavan foksiin sopivaksi. Valssi on poikkeus tuosta tasajakoisesta rytmistä eli se on 3/4-tahtilajissa, mutta siinäkin paino ensimmäisellä iskulla tekee sen jo yksinään rytmiltään tunnistettavaksi, valssiksi.

Muissa tanssilajeissa rytmiin tulee mukaan muita elementtejä, kuten jonkinlainen sykäys iskujen puoliväliin. Sitä minusta joskus on sanottu afrikkaliseksi "roikkuvaksi" melodiarytmiksi (off-beat). Tango-musiikissa, jossa ei liene painoa millään neljällä iskulla tuntuisi kuuluvan painollinen sykäys juuri puolivälissä ennen ensimmäistä iskua. Johonkin tanssiin sopivaksi tunnistamisen kannalta rytmissä lienee oleellista myös synkooppi. Sitä termiä tälläkin palstalla olleiden kirjoitusten mukaan tuntuu tanssijat ja musiikot melko yleisesti käyttävän eri asiasta. Musiikissa se on painottomalta puoliskolta alkava, iskualarajan ylittävä painollinen sävel. Olisiko juuri tuo synkooppi se "rytminen ennakko", joka erottaa jive-kapaaleet foksista. Niissä melodian painolliset sävelet (1. ja 3.) ja painottomat soinnut aikaistuvat alkavaksi edellisen iskualan puolella.

Ehkä joku musiikkia hyvin tunteva pystyy korjaamaan minun mahdollisesti esittämät virheet tahti- ja rytmi-käsitteisiin sekä pystyy myös lisäämään muita rytmiin liittyviä olennaisia piirteitä. Kuuluisiko esim. kolmimuunteisuus tähän?

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu