TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Viennistä - kysymys (MLeena 2009-11-06 10:45)

Väärä rytmi - nyt valkeni!

Stefanus
2009-11-12 10:27

"Olen kuullut sanottavan (itselläni ei ole kompetenssia sanoa, pitääkö paikkaansa), että 80 % miehistä tanssii väärään rytmiin. Kun huiput yleensä hakevat vain huippuja, lähes 80% naisista tanssii aina väärään rytmiin tanssivan miehen kanssa. Kun riittävästi tulee toistoja, liikeradat automatisoituvat ja väärä rytmi menee varmaan ns. selkäytimeen. Tätä ongelmaa ei tietenkään esiinny vähän tanssivilla naisilla."

Nyt varmaan paljastan tietämättömyyteni musiikin suhteen. Mutta joskus minusta tuntuu, että tahti ja rytmi sekoitetaan joskus sujuvasti, kun näitä tilastoja ja arvioita esitetään. Kun jotenkin itse ajattelen, vai ajattelenko pieleen, että on olemassa tahti ja tahdin osia (iskuja), mutta rytmi etenee tavallaan kuin juna sen kummemmin miettimättä tahtia. ilmaisinko nyt itseni taas tapani mukaan jotenkin epäselvästi?

"Minulla on tanssistressi, myönnän. Mutta olen päättänyt päästä siitä myös yli, tämä kirjoittaminen on osa tuota ylipääsyä.

Heräsin yöllä puoli neljä ja totesin pohtivanani tanssijuttuja. Yksi asia (tai oikeastaan kaksi) valkeni."

Pahaks on päässyt, jos tuota heräilyä jatkuu noista syistä pitempään. Hyvä keino irtipääsyyn on siinä, kun harventaa reilusti tanssimista, kaikkeen tottuu. Itse olen käynyt viimeksi tanssimassa 6.9. Kun huomaa, että tanssi on vain tanssimista, eikä sen kummoisempaa, eikä elämää tärkeämpää.

"Sama asia on varmaan tanssiasennossakin, voisin itsekin kuvitella, että vain joka viidennellä se on kunnossa teoreettisesti. Omasta mielestäni muukin kuin teoreettisesti oikea tanssiasento voi olla todella mukava ja onnistuneen tanssinautinnon tuoja. Mutta joillekin tuo täydellisyys on taas ainoa kelpaava."

Oikeastaan yksi erinomainen asia, mitä noilla vuosikausia käymilläni tanssikursseilla sain, oli nuo tanssiasentoon liittyvät hyvät vinkit. Keskimäärin ne kyllä ovat keventäneet ja helpottaneet tanssia. Täydellisyys on tietenkin toinen kysymys, johon jotkut pyrkivät. Joillekin sellainen pyrkiminen voi olla vaikka rasite.

"Poisoppiminen on aina vaikeaa. Kertokaahan tanssinoppimiseen perehtyneet, kuinka monta toistoa tarvitaan, jotta noin 10.000.000 väärän toiston aiheuttama liikerata poistuu."

Vastaan, vaikka en nyt niin tanssioppimiseen olekkaan perehtynyt siinä mielessä, mitä varmaan haet, mutta jotain kommentoin. Mutta onko tuon asian pohtimisessa yksi syy aiemmin mainitsemaasi tanssistressiin? Kerrompa tähän yhden esimerkin tuolta juoksupuolelta. Kyllä se poisoppiminen vaan pirusti vaatii töitä, että täysin eroon pääsisi. Valmensin erästä kaksinkertaista maratonin Suomen maratonmestaria, pari hopeaakin sen lisäksi. hänellä oli lapsuudesta jäänyt jääkiekon ja melonnan tuoma virheasento juoksemisessa, vähän sellainen istuvatyylinen juoksuasento. Kyllä sitä ja siihen on tietenkin reilun kahden vuosikymmenen aikana tullut kiinnitettyä huomiota ja yleensä aina juoksulenkeillä on ollut pyrkimys oikeantyyppiseen askeltamiseen ja juoksuryhtiin. Mutta kyllä se tavallaan on läpi vuosikymmenet seurannut sillä tavalla mukana, että jotain aavistusta edelleen siitä juoksuasennosta on jäljellä. Juoksukilometrejä on varmaan sen jälkeen hänelle tullut sellaiset 100000. Mutta pääasiahan on tietenkin se, että juoksu on kulkenut ja maistunut läpi vuosikymmenten. Eikä sitä nyt niin amatöörin silmä huomaakkaan. Sama se varmaan on tanssissa, apitsi sillä erotuksella, että iso virhe saattaa tehdä myöskin viejän roolin raskaammaksi.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu