TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Hidas valssi - liikemäärä (Speedy 2009-11-06 0:11)

Väärä rytmi - nyt valkeni!

MLeena
2009-11-12 7:38

Minulla on tanssistressi, myönnän. Mutta olen päättänyt päästä siitä myös yli, tämä kirjoittaminen on osa tuota ylipääsyä.

Heräsin yöllä puoli neljä ja totesin pohtivanani tanssijuttuja. Yksi asia (tai oikeastaan kaksi) valkeni.

Olen kuullut sanottavan (itselläni ei ole kompetenssia sanoa, pitääkö paikkaansa), että 80 % miehistä tanssii väärään rytmiin. Kun huiput yleensä hakevat vain huippuja, lähes 80% naisista tanssii aina väärään rytmiin tanssivan miehen kanssa. Kun riittävästi tulee toistoja, liikeradat automatisoituvat ja väärä rytmi menee varmaan ns. selkäytimeen. Tätä ongelmaa ei tietenkään esiinny vähän tanssivilla naisilla.

Sama asia on varmaan tanssiasennossakin, voisin itsekin kuvitella, että vain joka viidennellä se on kunnossa teoreettisesti. Omasta mielestäni muukin kuin teoreettisesti oikea tanssiasento voi olla todella mukava ja onnistuneen tanssinautinnon tuoja. Mutta joillekin tuo täydellisyys on taas ainoa kelpaava.

Poisoppiminen on aina vaikeaa. Kertokaahan tanssinoppimiseen perehtyneet, kuinka monta toistoa tarvitaan, jotta noin 10.000.000 väärän toiston aiheuttama liikerata poistuu.

Mistä tuo kymmenen miljoonaa (tai joku muu iso luku tulee) tulee, tässä insinöörivastaus:

20 vuotta

2 tanssikertaa viikossa

60 tanssia illassa

reilu 30 askelta minuutissa

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu