TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Lisää miehiä (Marikki 2009-10-12 14:35)

Suomen alkoholikulttuuri

Drago
2009-10-16 11:32

Tässä kun on näitä vastauksia katsellut, niin moni sanoo, ettei ole ikinä kokenut pakkoa juoda alkoholia ollakseen hyväksytty seurassa. Minä olen, olen myös usein joutunut selittelemään, etten tarvitse alkoholia hauskanpitoon ja ettei minulle nyt vaan maistu. Usein kieltäytyminen johtaa kyselyihin ja muutaman kerran jopa epäilyihin olenko kenties "pieniin päin" kun ei viina maistu! Ikäänkuin raskaus olisi todennäköisempi selitys kuin se, ettei asianomainen nyt vaan yksinkertaisesti tahdo ottaa kännejä. Vedonnut olen myös migreeniherkkyyteen, autolla ajamiseen, työpäivään yms. tekosyihin jotten joutuisi selittelemään enempää miksi nyt en halua juoda. Joskus sitä on sitten tullut leimatuksi ilonpilaajaksi koska ei suostu juomaan. Enkä minkään nyt sentään alkoholistiporukoissa ole pyörinyt.. sellaisessa seurassa sen jotenkin voisi ymmärtää.

Mietiskelin, voisiko tässä olla ikäryhmäeroa olemassa? Ts. nuoremmalla ikäpolvella se alkoholinkäyttöpaine on tutumpaa kuin vanhemmalla? Onhan sallivuus alkoholinkäytön suhteen muutenkin ollut myönteisempään suuntaan kallellaan.. esim. verrattuna vanhempien ja isovanhempien aikoihin. Minun käsitykseni ainakin on, että jokunen kymmenen vuotta sitten humalajuovaa naista katsottiin pahasti kieroon. Nykyisin asiassa ei enää liene mitään kummallista..

Niin tai näin.. löytyi näemmä myös sellaisia vastaajia jotka ovat kokeneet samaa, pelkkä kieltäytyminen ei selitykseksi kelpaa, vaan on erikseen perusteltava miksi ei halua juoda. Minusta se nyt vaan on hälyttävä suuntaus. Sosiaalinen paine voi olla joskus melko musertavaa, on ikävää jos joku juo puoliväkisin, koska ei kykene kieltäytymään syrjityksi tulemisen pelossa.

PS. En siis keneltäkään ole kokonaan alkoholin käyttöä kieltämässä. Saatan itsekin lauantai-iltana, rankan opiskelupäivän jälkeen nauttia yhden siiderin omankotisohvani rauhassa.. mutta siihen se jää. Tarkoitukseni on herättää vain huomaamaan ja herättää sitä keskustelua asiasta, että alkoholin juominen on yhä hyväksyttävämpää ja siihen jopa ihmisiä aktiivisesti painostetaan. ja kyllä, minusta alkoholia ei tanssilavalle tarvita lainkaan.. jos joku sitten tanssi-iltansa päätteeksi haluaa juoda kotonaan, niin siitä vaan. jos haluaa tanssiessaan juoda.. ravintolatansseja on tarjolla varmaan aika riittävästi siihen tarkoitukseen..

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu