TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Olisiko aika miettiä... (Humppaelvis 2009-09-29 4:21)

Tanssillisuus

Seikkailija
2009-10-13 13:16

Kyllä monetkin tanssijat ovat varmasti päteviä sanomaan, mikä kappale on tanssittava ja mikä ei, mutta jonkinlaiseksi "asiantuntijaksi" voi mielestäni luokitella/luokittautua vasta jos ko. henkilö pystyy sanomaan, että MIKSI kappale on tanssittava. Ei riitä, että tanssikurssilla on opittu muutama fakta tanssimisesta tai tietystä tanssilajista.

Jaa-a, tanssillisuuskin on aika pitkälti makuasia. Siksi arvostankin tanssimuusikoita, jotka jaksavat iloisella meiningillä soittaa illasta toiseen, vaikka p###aa tulee niskaan neuvojilta. Itse en viitsi tanssi-iltana koskaan mennä neuvomaan soittajia jo senkin takia, ettei heidän fiilis laskisi. Kyllä sen meinaan hieman aistii, jos muusikoilla on soittamisen ilo kateissa. Ja kun minun mielipiteeni jostain kappaleesta on vain minun mielipiteeni ja lavalla on satoja muitakin mielipiteitä. Siksi näenkin keskustelun aiheesta täällä palstalla hieman hedelmällisempänä, sillä näitähän ei ole pakko lukea, jos ei halua.

Niin, tanssillisuudessa varmasti yksi oleellinen seikka on soittonopeus. Hidas valssi toimii optimaalisesti tietyn iskua/min. välimaastossa jne. Mutta olen huomannut sitten senkin, että jos tanssilajit homogenisoidaan tietyn nopeuksisiksi, niin pitemmän päälle sekin käy tylsäksi. Antaisin tässä siis taiteilijan vapauksia. Esim. jos bändi soittaa illan aikana kolmet jive-tyyliset kipaleet, niin hyvin yhdet voi olla hieman "ylinopeat". Mutta ehkäpä kannattaisi pyrkiä, että illan aikana tulisi yhdet optiminopeuksiset kappaleet kustakin yleisestä tanssilajista.

Mikä sitten minut innostaa parketille? Yleensä kappaleet, joista pidän sisältävät joitakin elementtejä, jotka rikkovat perusrytmiä. Ne voivat olla breikkejä, lyhyitä rumpu-, kitara-, bassosooloja, puhallinsoittimien esiintuloa jne. Ts. en inspiroidu kappaleista, jotka ovat tasaista jönkötystä alusta loppuun. Vaikea selittää, kun en ole mikään musiikin harrastaja. Mutta ymmärrän myös sen, että aloittelijana nämä yksinkertaiset kappaleet ovat kaikkein helpoimpia tanssia ja niinpä niitäkin saa olla ohjelmistossa, eivätkä nekään kaikki huonoja ole. Mutta siihen vaikuttaa sitten niin yksilölliset mieltymykset, ettei niitä kannata eritellä.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu