TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Olisiko aika miettiä... (Humppaelvis 2009-09-29 4:21)

Mitä lajeja kuuluu soittaa?

Tapani
2009-10-01 13:52

Artistisettien ulkopuolella on kaksi ja puoli tai joskus vain yksi setti aikaa todistaa monipuolisuutensa. Vaikka bändiltä löytyisi mapista mitä tahansa lajeja, niin jatkuva vääntö käydään siinä, mitä ehtii ja kannattaa soittaa. Reaktionopeudella pelastetaan paljon, mutta saadusta palautteesta voi usein lukea (ainakin rivien välistä) että arvaukset eivät aina kohdilleen osu.

Luulen, että tästä on hankala sanoa mitään kovin yleispätevää. Se mitä lajeja kannattaisi periaatteessa soittaa riippuu niin monesta tekijästä. Missä paikassa ollaan, mikä on yleisön koostumus, kuka on toisena esiintyjänä ja missä vaiheessa iltaa ollaan.

Henkilökohtaisesti minulle yksittäiset lajit eivät ole niin hirveän tärkeitä. On kivaa jos illan aikana tulee monipuolisesti sellaisia rytmilajeja joita tykkään tanssia, mutta minkään tietyn lajin jääminen pois ei harmita jos tarjonta on muuten ollut hyvää. Minulle on tärkeämpää että kappaleet ovat hyviä ja että ne eivät ole liian kuluneita kuin se, mitä rytmilajia ne ovat.

Eli vaikka periaatteessa tykkäisinkin tanssia jotain lajia niin jos kappale on kovin kulunut niin ei se paljoa ilahduta ainakaan minua. Kuluneisuus on tietysti suhteellista ja jossain määrin kuulijan korvassakin. Joissain kappaleissa tuttuus ei välttämättä aina häiritse ja joskus "kulunutta" kappaletta ei itseasiassa ole kuullut pitkiin aikoihin koska se on tippunut bändien vakiokäytöstä.

En erityisemmin perusta useimmista "tähtiartisteista" mutta olen huomannut, että heidän taustabändinsä ovat usein hyviä, siis silloin kun soittavat ilman sitä artistia. Silloin kuulee usein hauskoja harvinaisempia tai jopa ennenkuulumattomia biisejä jotka erottuvat massasta. Ihan vain parikin tälläistä 'osumaa' riittää helposti siihen, että bändin koko tarjonnasta jää poikkeuksellisen positiivinen mielikuva.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu