TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tannsivan yleisön mielipidettä kaivataan (Hese59 2009-09-10 11:10)

Paritanssin kadotettu sukupolvi ja vielä tanssimisen perimmäisestä funktiosta

Lutukolli
2009-09-11 13:13

Pia M: Vallalle pääsi tämä paritanssin kadotettu sukupolvi, 70-luvun puolesta välistä 80-luvun puoleen väliin (noin) nuoruuttaan viettänyt väki, joille jo kapinan takia humppa oli kauhistus. Diskoa piti olla.

Minä olen syntynyt 1951 alkuvuodesta, ja vietin nuoruuttani siten kai 1960-luvun loppupuolen ja ehkä vähän opiskeluaikana 1970-luvun alussa. Olin silloin lähes täysin tuohon paritanssin kadotettuun polveen kuulunut yksilö. No 1970-luvun alussa yritettiin ravintoloissa orkesterin perinteiseen tanssimusiikin tahdissa tietenkin tanssiakin, mutta ei oikeista askeleista ollut mitään tietoa. Discossa sitä inokkaamin heiluttiin, lähinnä noiden Tamla Motown'in ja muiden vastaavien levyfirmojen artistejen tahdissa.

Yritin tuolla omalla kirjoituksella etupäässä kysyä sen asian mahdollisesta merkityksestä tanssiravintolakulttuuriin, joka kai keskioluen vapautuspolitiikan mukana levinneen pubikulttuurin mukana tapahtui, eli "Tanssimisen ilmeisin funktio, kontaktin saaminen vastakkaiseen sukupuoleen, kävi tarpeettomaksi vapaassa pubiympäristössä, jossa sai heittäytyä juttusille kenen kanssa tahansa, koska alkoholijuoman kanssa sai siirtyä pöydästä toiseen." Sitä ennen ravintolassa istuttiin tiukasti omissa pöydissään ja tarjoilijat toivat juomat sinne. Portsari taisi hyvin nopeasti poistaa ravintolasta jos änkeytyi jonkun seuraan vieraaseen pöytään. Taisi tuo pointti täysin hävitä siihen muuhun elävän musiikin humuun?

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu