TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Influenssat ja tanssi (Päivi 2009-08-26 9:57)

Käsien desinfioinnista ja niissä käytettävistä alkoholihuuhteista

Lutukolli
2009-08-28 10:43

Minua tämän viestiketjun kirjoittelussa on jäänyt vaivaamaan tuo muutaman kirjoittajan esittämä tieto alkoholikäsihuuhteiden haitallisuudesta. Ja ymmärsin ainakin yhden jopa pitävän niiden käyttöä äärimmäisen vaarallisena ja johtavan alkoholille(ko?) resistentin bakteerikannan kehittymiseen.

Mihin tutkittuun tietoon nämä esitetyt mielipiteet mahtavat perustua. Vai ovatko ne, kuten urbaanilegendat yleensä, tosiasioina kerrottavia jonkun tuttavan tutun sanomia asioita. Tai onko alkulähde joku uskomuslääkinnän shamaani. Jotkut kutsuvat tuota alaa vaihtoehtoiseksi lääketieteeksi. Minä en näe ainakaan joidenkin sen alan poppamiesten toiminnassa mitään tieteen-määritelmän täyttäviä kriteerejä.

Voihan olla että eri aineille kehittyvistä vastustuskykyisitä tautikannoista on uudenpaa tutkimustietoa, kuin nuo, tuossa minun edellisessä viestissä lainaamassani Duodecim-aikakauskirjan artikkelissa esitetyt, tutkimustulokset. Olisi mielenkiintoista tietää niistä.

En tahdo käydä nyt mitään yhdenmiehen sotaa käsihuuhteiden käytön lisäämiseksi. Koko tämän ketjun aloittaja toi huolensa käsihygienian tärkeydestä ja haluaa painottaa sitä myös tanssikursseilla influenssien leviämisen ehkäisyssä. Käsihygienian tärkeys todetaan tuossa Duodecim-aikakauskirjassa olleessa artikkelissa: "Suurin osa infektioista tarttuu ihmisten välisissä kontakteissa, ja käsihygieniaa parantamalla voidaan merkittävästi torjua tartuntoja. Erityisesti flunssaa aiheuttavat virukset siirtyvät ihmisestä toiseen käsien välityksellä.

Ym. artikkelissa myös todetaan: "Alkoholihuuhteiden tehoa erilaisiin viruksiin ei ole luotettavasti tutkittu, mutta alkoholihuuhteen käyttöä pidetään virusten eliminoimisessa parempana menetelmänä kuin käsien vesipesua saippualla." Itse ymmärtäisin tuonkin niin, koska influenssa on virustauti, että alkoholihuuhde on sen torjunnassa kuitenkin pesua tehokkaampi menetelmä. Tämä perustuu lähteeseen: Widmer AF. Replace hand washing with use of a waterless alcohol hand rub? Clin Infect Dis 2000;31:136-43. Minulla ei ole sitä enkä pystyisi maallikkona sen luotettavuutta arvioimaan.

Tuo analogia kloorille ja sen johdannaiselle resistiivisten mikrobikantojen olemassaolosta ja siten mahdollisesti alkoholirestiiville mikrobille on aivan varteenotettava asia. Kuitenkin yo. artikkelissa on todettu: "Mikrobien alkoholiresistenssin kehittymistä ei ole ainakaan toistaiseksi raportoitu." Jotkut toteavat käsihuuhteiden käytön vasta nyt yleistyneen myös sairaalakäyttöä laajemmalle ja siten siinä piilevän vaaran. Voisihan tuohon myös vasta-argumenttina todeta ihmisen käyttäneen myös alkoholia jo aika pitkän ajan, joten luulisi sille resistiivisille mikrobi-, virus- ja bakterikannoille olleen aika hyvä muodostumisympäristön nielun seuduilla. Sitäkään en aivan ymmärrä miten pienen alan, käsien, desinfiointi ihmisen kokonaisihon pinta-alasta johtaisi koko sen hyvän bakteerikannan häviämiseen yhdestä ihmisyksilöstä, saatikaan koko kodista?

Tämän pitkän jorinani lopuksi vielä kerran sanon, että en ole painostamassa ketään lisäämään käsihuuhteiden käyttöä missään paikassa. Vaan tarkoitan sitä että jos tutkimattomalla tiedolla yritetään saada ihmisille mielikuva käsihuuhteiden suurista vaaroista, joku saattaa olla käyttämättä huuhdetta mennessään vaikkapa vierailulle sairaalan osastolle, jossa on tartuntavaaran takia käsihygienia erittäin tärkeää. Hän menettelyllään silloin mitätöi kaikkien muiden tekemän työn.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu