TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Kimppakyytimaksut (Päivi 2009-08-20 12:38)

Kimppakyydit

Seikkailija
2009-08-26 13:16

Eli mielestäni näihin "kuski päättää" -oikeuksiin ei kuulu, että kuski ilmoittaa yhtäkkiä kesken illan, että kyyti lähtee nyt takaisin, tulee mukaan ketkä haluaa.

Hyvä lisäys. Onhan se tavattoman epäreilua, jos lähdetään pitkälle tanssireissulle ja kuski päättääkin siinä puolen illan paikkeilla, että huono ilta, lähdenpä kotiin nukkumaan. Muut ovat kuitenkin lähteneet matkaan siinä uskossa, että ollaan suht loppuun asti. Itse yleensä sanon uusille kimppakyytiläisille, että tapanani on olla ainakin viimeisen setin alkuun, mutta jos on hauskaa, niin sitten vaikka viimeisiin valsseihin asti. Tämä on kyllä yleensä sopinut kaikille tosi hyvin. Jos taas lähden jonnekin lavalle niin, että seuraavana aamuna on aikainen herätys eikä minulla välttämättä ole tarkoitus olla paikalla kovin pitkään, niin en haali mukaan kimppakyytiläisiä, ellei joku välttämättä tahdo mukaan silläkin uhalla, että lähdetään aikaisin pois.

Kimppakyytien onnistuminen on oikeastaan kahdesta asiasta kiinni: joustamisesta ja oikeudenmukaisuudesta. Joustoa tarvitaan niin aikataulujen kuin lähtöpaikan suhteen. Muutama tuttu ajaa omalla autolla ensin matkan varrelle ja hyppää siitä kyytiin. Näin säästetään aikaa ja vaivaa ja kuitenkin saadaan kimppakyydin hyödyt (matkaseura, kustannusten säästö ja turvallisuus). Sitten taas minä voin esimerkiksi joustaa tanssipaikalla niin, että voin odottaa muita kyytiläisiä hetken aikaa, vaikka en itse enää niin jaksaisikaan tanssia. Oikeudenmukaisuus taas tulee ilmi kustannusten jakamisessa. Jotkut tykkäävät antaa tietyn summan spontaanisti ja jotkut odottavat, että minä sanon summan, jonka he maksavat. Itse veloitan vain kyytiläisen osuuden bensakuluista. Joskus saatan pyöristää ylöispäin lukuja, jos minun täytyy tehdä kovin pitkä kiertomatka kyytiläistä kotiin viedessä. Eipä tästä napinaa ole kuulunut, pikemminkin päinvastoin. Tanssikansa on mielestäni keskimääräistä oikeudenmukaisempaa sakkia tässä mielessä.

Kirjoittajan avainsanat: kimppakyydit

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu