TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Desipeleistä lavoilla (Tangontaitaja 2009-07-13 17:52)

Korvatulpista

Lutukolli
2009-07-22 15:54

Omani ostin musiikkiliikeestä. Ainakin stadissa saa aika monesta alan liikkeestä. Valetut pitää tietysti tilata erikseen. Aikaisemmassa ketjussa alkaen osoitteesta ( http://www.tanssi.net/keskustelu/s/210/215461.html#t ), keskusteltiin eri tulpista ja ostopaikoista. Itsellä sekä "muusikon tulpat" että apteeksta ostetut siniset 3M:n valmistamat teletapit. Alla uudestaan lainaus omasta kirjoituksesta em. ketjuun ( http://www.tanssi.net/keskustelu/s/210/215503.html#t ) "

Minä olen käyttänyt sekä noita viittaamallasi sivulla mainittuja Elacin ER 20 S, että apteekista ostamiani 3M 1225 tulppia. Molemmat ovat "hoitaneet hommansa" esim. Eckerö-linjan Tallinnan paatilla silloin kun bilebändi tulee tanssisalongissa soittovuoroon lauantaisin. Toisinaan on korvatulppiin tarvetta myös Pressalla ja olisin viime keskiviikonna kaivannut niitä myös Dieselin (ja Aron) esiintyessä Freda51:ssä, mutta olin unohtanut ne kotiin.

3M:n tulpissa taisi luvatut vaimennukset olla H:31, M:27, L:25 (SNR:30) ja ER 20 S-tulpilla H:16, M:13, L:11 (SNR:16). En ole verrannut noita kaksia, aika erilaisilla vaimennuksilla olevia, tulppia koskaan samalla käyttökerralla. Siksi en pysty sanomaan onko nämä "muusikontulpat" kuinka paljon sopivammat tanssikäyttöön. Tuohon, ainakin minulle, lähes sietämättömälle tasolle nostettavaan äänenpaineen tasoon olen molemmilla tulpilla saanut helpotusta. Rakenne tulpissa on samantyylisestä ulkomuodostaan huolimatta täysin erilainen. 3M:t on "umpimuovia" ja tarkoitettu ilmeisti tehokkaaseen melun ehkäisyyn. ER 20-tulpissa on keskellä kanava, joka yhdistyy suodatinosan läpi ulos. Jos tuo 16 dB:n vaimennus ei ole liian suuri olettaisi näiden ER 20 tulppien sopivan hyvin "normaaliin tanssikäyttöön". Minusta ne korvissa pystyy jotenkin myös keskustelemaan. En tiedä tunteeko silloin tulppia käyttämätön keskustelukumppani puheen voimakkuuden liian suureksi. Voihan noiden 3M:n tyylisten umpitulppiekin vaimennusta karkeasäätää, kun ei tunge niitä kunnolla korvaan.

Turina mainitsi että tulpat painaisivat ikävästi. Minä en ole aivan sitä huomannut, ehkä en ole pitänyt niitä tarpeeksi pitkään yhtä mittaa. Yritän välillä käydä poissa melusta ja ottaa pois tulpat korvista. Minullakin taitaa olla aika pieni korvakäytävä, joten varsinkin noiden ER 20-tulppien asettaminen kunnolla paikoilleen on työlästä (isot erittäin pehmeää muovia olevat laipat "tiivistinosassa").

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu