TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Seinäjoen uudet tangot (Milonguero 2009-07-12 16:52)

Vanhat argentiinalaiset tangot

Lutukolli
2009-07-13 20:49

4711 2009-07-13 12:20 Löytyisikö jostakin Youtubesta näistä eroista esimerkkejä?

Youtube on mielestäni hieman hankala paikka, koska äänitteet ilmestyvät sinne ja seuraavassa hetkessä ne osoitteet eivät enää toimi. Ilmeisesti oikeuksien haltijat silloin tällöin karsivat piraattipuolueiden jäsenten littamaa materiaalia. Argentiinalaisten tangojen osalta minusta netistä ehkä parhaiten tietoa löytyyy URL:sta http://www.todotango.com . En tiedä olisiko Kaminiitolla tai jollain toisella argentiinalaisen tangomusiikin harrastelijallla tiedossa jotain toista parempaa netin paikkaa? Nykyyään kai tietosivuille pääsee kielivalinnan jälkeen aukeavan sivun oikeasta yläreunasta. Muut sivun linkit taitavat viedä suoraan eri kokoelmiin, joista saa niihin koodut äänitteet kuuluviin mp3-muodossa. Ehkä saat noista kokoelmista löydettyä tuon Kaminiiton sinulle tänään aiemmin vastauksena antaman luokituksen perusteellla joitain esimerrkkejä

Teen nyt hieman ruman tempun ja lainaan tähän joskus eräällä toisella palstalla käydystä kirjoittelusta pätkän. En ole aivan varma onko siitä tuohon traditionaaliseen ja evolutionääriseen vertailuun sinällään apua, mutta ainakin omassa kirjoituksesani mainitut kaksi 1900-luvun alun äänitystä antavat kuvan (ja ne linkit pitäisi toimia) miten erilaista senkin ajan tango oli argentiinalaisen tangon myöhempiin tulkintoihin. En ole varma toimivatko nuo linkit enää, joissa kieliversio on URL-osoitteessa mukana, koska sivustoa on muokattu hieman eri muotoon. En tiedä ehtisikö Kaminiitto luokitella äänitteitä ja antaa sinulle sopivat linkit tuolta todotango.com -sivustolta. Tässä kuitenkin nuo lainaukset:

Kaminiitto kirjoitti:

Vuosisadan 10 ensimmäistä vuottaa olivat tangon kannalta kiireistä synnytysaikaa, esimerkkeinä:

Angel Villoldo (1868 - 1919) El Choclo (n. 1903)
Ernesto Ponzio Don Juan (n. 1905)
Enrigue Saborido (1876 – 1941) La Morocha (1905) ja Felica (n. 1910)
Lorenzo Logatti (1872 – 1961) El Irresistible (1907)

Morocha oli aikansa hitti. Sitä myytiin yli 300 000 levyä, kun muut parhaat jäivät tasolle n. 25 000 kpl. Kun El Choclo ensi kerran esitettiin eräässä La Bocan ravintossa, kuulutettiin se kreolitangona. Ei liene kovin liioiteltua sanoa, että Buenos Airesin eteläinen työläiskaupunginosa La Boca oli 1900-luvun alussa tangomusiikin syntypaikka. Soittopaikat olivat vaatimattomia ja kuuluisimmat soittajat / orkesterijohtajat usein pianisteja, ellei oteta huomioon bandoneonin soittajia Aduardo Arolaa (1892 – 1924) Vicente Grecoa (1888 – 1924). Ensin mainitun lempinimi oli ”Bandeontiikeri”. Grecolla oli 6-miehinen orquestra típica criolla, myöhemmin sana criolla tipahti orkestereista pois. Häntä voidaan pitää myös tangomusiikin levytyksen pioneerina.

BA:n yläluokka torjui jyrkästi tangon, vaikkakin mm. hienostobordelleissa tangoa tanssittiin. Vuosina 1913 – 1914 vanhalla mantereella tapahtui kummia. Pariisissa ja Lontoossa syttyi tangobuumi juuri ennen ensimmäisen maailmansodan puhkeamista (syy / seuraus ?!). Sieltä tango sitten kulkeutui takaisin Argentiinaan rikkaiden lomalaisten mukana hyväksyttynä juttuna. Tuohon aikaan Euroopassa upporikkaista sanottiin, että rikas kuin argentiinalainen. Jäähdyslaittein varustetut höyrylaivat kun kuljettivat ylihintaista lihaa ja äveriäitä turisteja ylikansoitettuun Eurooppaan. Jotta käteisessä löytyi ja tarinanaihetta kertyi!

Tuohon aikaan ehkä BA:n tunnetuin orkesterinjohtaja oli Roberto Firpo. Hän vieraili 1917 Montevideossa (Uruguay). Ko. soittokahvilaan tuli joukko nuoria miehiä, jotka tauolla toivat Firpolle erään marssin nuotit. Säveltäjä itse ei kehdannut tulla maestron luo vaan jäi nujuamaan ovenpieleen. Joukko oli paikallisen lääketieteellisen opiskelijoita, jotka karnevaalikulkueessa olivat ajatelleet esittää ko. marssin. Tällaisesta ryhmästä, joka esittää karnevaalikulkueessa tanssia ja laulua, käytetään sanaa la comparsa. Marssin säveltäjä Gerardo Hernán Matos Rodríguez (”Becho”, 28.3.1897 – 25.4.1948) oli antanut kappaleelle nimeksi La Cmparsita, jonka Firpo ensi kerran ehti soittamaan vasta viikon päästä. Silloin käännettiin uusi lehti tangon historiassa eikä Bechosta ei koskaan tullut lääkäriä.

Lutukolli kirjoitti:

Löytyypä tuolta netistä joitain vanhoja äänityksiä. En tiedä kuinka edustavia nämä otokset ovat. Mutta viime vuosisadan alkupuolen argentiinalaiset tangolevytykset tuntuvat ainakin minun mielestä poikkeavan melkoisestikin nykypäivän argentiinalaisten tangojen sovituksista, ainakin jos kuuntelee esimerkiksi kahta Kaminiiton mainitsemaa bandeonia soittavaa orkisterinjohtajaa eli Eduardo Aerolas’ia ja Vincente Grego’a. Heiltä löytyy internetistä kuultavissa olevat 1910-luvulla äänitetyt levyversiot www.todotango.com -sivustolta.

Eli Eduardo Arolas’in orkisterin esittämän Arolas’in oman Adiós Buenos Aires –tangon voi kuunnella osoitteesta [ http://www.todotango.com/audio/wax/1136.wax ], kesto 3'06", äänitetty 4/23/1917 Buenos Airesissa, levytys Victor 69587 ja Vincente Grego’n “kreoliorkisteri” soittaa Arturo De Bassin El incendio -tangon osoitteessa [ http://www.todotango.com/audio/wax/1135.wax ], kesto 2'46", äänitetty Buenos Aires 1911, levytys Columbia Record T219. En tiedä mihin tyyliin olisin alkanut tassutella, jos joku bändi olisi tuon El incendion tanssilavalla vetäissyt ja eka kerran olisin sen kuullut. Liekö tuossa jotain kytköksiä Louisianan cajun (zydeco) musiikkiin?

Noita äänitteitä voi verrata joko 1950-luvulla Carlos Di Sarli’n orkisterin äänittämään Ernesto Ponzio’n Don Juan (El taita del barrio) –tangoon osoitteessa [ http://www.todotango.com/English/download/player.asp?from=FromPartitura&id=712 ], kesto 2'49", äänitety 1/31/1955 Buenos Airesissa, äänite RCA-Victor 1A-0390 S3725 tai sitten osoitteessa [ http://www.todotango.com/english/download/player.asp?from=FromPartitura&id=2652 ] soivaan Ángel Villoldo’n El choclo –tangoon. Jälkimmäisestä ei näy tietoa milloin se on levytetty, mutta alku minusta ainaki muistuttaa näitä uudempia tangoversioita. Liekö nämä jälkimmäiset kaksi tunnettua versiota jo läpikäyneet tuon melkoisen kansainvälistymisen, mikä kohteena tuo alunperinkin monen tanssin sulautumana syntynyt tangomusiikki on ollut?

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu