TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
12 tangoa - hyvästi Buenos Aires (4711 2009-07-11 0:45)

Suomalainen tango

Lutukolli
2009-07-12 14:37

Kirjoitit Tanssillisuusvertailussa suomalainen tango on sotilaallinen marssi, argentiinalainen taas sielun kielien värinässä hapuilevaa askellusta. Minua hieman epäilyttää, että olet nyt tuota kirjoittaessa muistavinasi vain puolet suomalaisen tangon rytmistä. Itse ainakin olen niistä perinteisistä suomalaisista, sekä Kärjen että Monosen, tangosävellyksistä kuulevinani kertosäkeistössä selvän rytminmuutoksen, joka aivan automaattisesti pakottaa vaihtamaan sen marssityylisen terävämmän askelluksen pehmeämpiin pyörivin linjoihin.

Se tiukka marssilinja lienee saksalaista perua, kun 20- ja 30-luvuilla ulkomaisen esikuvan tanssia täälläkin väännettiin. Kärki lisäili tangoon sitten tuon meillä mutenkin paljon vaikuttaneen slaavilaisen musiikkiperinnön, joita yhdistelemällä muodostui se tuttu suomalaisen tangon sävelkulku.

Yhdellä Pedro's Heavy Gentlemen-yhtyyn levyllä on lähes parodiaan asti vedetty saksalaisen marssipoljennon sävellys. Sillä levyllä on, muistaakseni, muitakin kappaleita joilla on karrikoitu eri tangotyylejä. Levy on kotona enkä pysty täällä tarkistamaan asiaa.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu