TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Missä kirjoittajat? (Aitomies 2009-06-13 12:02)

Nettihäiriköinti

Seikkailija
2009-06-16 13:02

Näyttää pahasti siltä, että nettihäiriköt saavat mitä haluavatkin. Jo pitkään suomi24-palstalla on haluttu tanssinetin kaatuvan ja siihen ollaan menossa, jos kaikki hyvät kirjoittajat häipyvät. Pia M on ehdottomasti yksi sellainen ja valitettavasti blogi ei aja samaa asiaa. Jos jokainen kirjoittaja perustaa oman blogin, niin ei niitä vain yksinkertaisesti tule luettua samaan tapaan kuin jos ne ovat täällä yhdessä paikassa kätevästi luettavissa.

Kun kirjoittaa näin julkiselle palstalle, niin minusta kirjoittajan pitää ottaa huomioon, että joku saattaa olla jyrkästi eri mieltä ja tuoda sen esiin tökeröstikin. Moderointi estää alatyyliset kommentit täällä, mutta sitten ne on mahdollista esittää tuolla toisaalla. Itse asiassa niinhän se usein "oikeassakin elämässäkin" käy, että päin naamaa ei uskalleta sanoa, mutta sitten juorutaan muille. Nämä eivät suinkaan aina päädy sitten enää alkuperäisen mielipiteen esittäjän korviin. Eikä ne nettimaailmassakaan päätyisi, mikäli ei lukisi tuota toista palstaa tai jos joku ei viesteistä ilmoittaisi. Väitän, että tasan jokaisena tanssi-iltana minunkin tanssityyliäni jotkut katselevat ja manaavat tai naureskelevat halveksivaan tyyliin. Pitäisikö minun sen takia sitten lopettaa tanssiminen? Entä jos joku tulisi kertomaan, että minulle naureskellaan? Ei, en aio silti lopettaa! Miksi sitten pitäisi kirjoittaminen lopettaa, jos joku arvostelee? Ehkäpä siksi, että se ei ole niin välttämätöntä. Tai sitten ei saa tarpeeksi positiivista palautetta. Tai ei ole valmis kuulemaan negatiivisia kommentteja omista ajatuksistaan.

Netti on ehkä avannut monen sellaisen ihmisen silmät, jotka luulevat, että jossain ympäristössä eletään tosiaan kuin lintukodossa. Tanssiharrastus saattaa aluksi näyttää hyvinkin hauskalta ja vilpittömältä puuhalta, mutta kyllä ne samat ihmisten sosiaalisuuden lait pätevät tässäkin harrastuksessa. Äkkiä "pääsee" kuuluisaksi oman tanssityylinsä tai muun piirteen takia ja jutut alkavat lennellä. Sitten ne ovat kaikkien luettavissa yleisillä palstoilla. Tämä on kova paikka monelle. Siksi olenkin ollut tyytyväinen tanssinettiin, missä keskustelu on lähes aina pysynyt fiksuna ja törkeyksiä lentelee todella harvoin. Yleensä asiat tappelevat, eivät ihmiset. Toivoisin kuitenkin, että kun joku keskustelu kiihtyy, niin ei oltaisi heti lättäämässä vaikkapa vähän tanssineen näkemystä aktiivitanssijoiden menosta, sillä silloin tämä palsta todella jää vain harvojen temmellyskentäksi. Keskustelu nimittäin näivettyy äkkiä jees jees -tyyppiseksi löpinäksi, jos muutamat samat henkilöt toistelevat samoja mielipiteitä viikosta toiseen samoista asioista samoilta näkökannoilta. Itse haluan lukea kaikenikäisten, eri aktiivisuustasolla tanssia harrastavien, eri motiiveilla tansseissa käyvien, eri lajeja himokkaasti harrastavien ja ennen kaikkea erilaisten persoonien kirjoituksia tanssista ja vähän ohikin.

Kirjoittajan avainsanat: häiriköinti

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu