TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Buggin askelluksesta (4711 2009-05-19 8:55)

Buggin askelluksesta

Seikkailija
2009-05-22 15:31

Nyt on tainnut maailma muuttua ainakin keskustelusta päätellen sen lajin ympärillä ties kuinka moneen otteeseen. Ja tuskimpa enää minun askeleet ja viennit ovat enää sinnepäinkään. Varmaan täytyy istuskella sivupenkeillä ja katsella, ettei nyt ihan jotain muuta tanssia mene väärään aikaan. No etenevä on ihan hepreaa ollut muutenkin, kun siihen en mitään oppeja ole saanut.

=D

Yllättävän hyvin ainakin itse olen pärjännyt niillä opeilla buggissa, mitkä olen aikoinani oppinut. Muutamilla kursseilla olen käynyt ja saanut uusia ideoita, mutta mielestäni vienti ei ole mitenkään muuttunut erilaiseksi tässä vuosien aikana, vaikka olen tanssinut buggia niin luomujen, Aaltosten kurssilaisten, turkulaisten, Swing Teamiläisten, BoogieTourilaisten ja ihan kisaajienkin kanssa. Kisaajat seuraavat hyvin pienillä vientiliikkeillä, kun taas peruslavatanssijaa täytyy ehkä hivenen voimakkaammin viedä.

Miehen tehtävä lavatanssibuggissa on ennen kaikkea viedä hyvin. Vaikka mies osaisi kikkailla jaloillaan vaikka kuinka upeasti, ei se mitään auta jos vientien ajoitukset menevät epätahtiin jne. Eihän tuo jalkatyöskentely ole mikään itsetarkoitus vaan lisämaustetta niille, jotka haluavat buggiinsa jotakin uutta. Varsinkin tiettyihin musiikin kohtiin sopii tietyt jutut, mutta jos tanssi on pelkkää kick ball changea, triple steppiä tms. niin ehtiikö siinä enää mies keskittyä siihen tyttöön ja luoda hauska yhteinen tanssikokemus? Voi tulla tytölle tunne, että miksi mies haki häntä tanssimaan, kun näyttää tykkäävän kikkailla vain itsekseen.

Etenevä bugg on mahtavaa kun on tilaa, mutta ei eteneminenkään saisi olla mikään itsetarkoitus, jos on kauhea ruuhka. Mieluummin tanssii buggia paikallaan vaikka pienessä nurkassa ja välttyy törmäilyiltä. Tällöin on lähes välttämättömyys ottaa käyttöön enemmän kahden käden kuvioita, mutta mitä vikaa niissä on? Breikkeihin ja muihin kohtiin musiikissa pystyy aivan yhtä hyvin tulkitsemaan, kunhan parin yhteinen tanssikemia vain pelaa ja mies antaa tilaa tytölle tehdä omia juttuja.

Muistaakseni ketjun avaaja joskus maailmassa herätteli keskustelua siitä, että bugg se on sellainen tanssi, mikä on aloittelijoille sopiva laji ja pääsee nopeasti mukaan juttuihin. Mutta tässä pari vuotta näitä bugg-keskusteluja seuranneena tuntuu kyllä ihan joltakin muulta. Taitaa olla laji, missä vois mennä kuvioa "buggista sivupenkille".

Bugg ainakin omasta mielestäni on edelleen hyvä tanssi aloittelijoille. Lisäksi se on hyvä tanssi myös konkareille, koska siinä riittää vapauksia tehdä vaikeitakin juttuja ja haastetta. Lisäksi sitä pystyy tanssimaan hyvin monenlaiseen musiikkin. Itse olen tanssinut sitä mm. oikein nopeisiin fokseihin, humppiin, polkkiin, jiveihin, samboihin, boogie woogeihin, swingeihin, iskelmä-kappaleisiin ja diskojytään. Ei siis mikään turha tanssi.

Kirjoittajan avainsanat: bugg

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu