TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Onko nirppanokkaisuudessa mitään kiitettävää? (Maaliskuun mirri 2009-05-07 8:31)

Onko nirppanokkaisuudessa mitään kiitettävää?

Seikkailija
2009-05-11 16:40

Nirppanokkaisuus on terminä aika negatiivinen. Minä siis ilmoittaudunkin mieluummin miespuoliseksi valikoivaksi tanssijaksi. ;) Se tarkoittaa sitä, etten välitä tanssia ihan kaikkien kanssa lavalla. Pakkeja en rivistä anna, koska mielestäni rivissä seisominen tarkoittaa sitä, että minua saa hakea silloin kuka tahansa. Jos minua ei huvita tanssia kenen kanssa tahansa, menen pois rivistä. Minusta tämä on oikeudenmukaista. Tykkään tanssia uusien tuttavuuksien kanssa ja aloittelijoiden kanssa, mutta en aina. Jos itsellä on fiilis vähän alhaalla, niin mieluummin tanssin silloin jonkun tutun ja turvallisen kanssa, jolloin voi ottaa rennommin ja vaikka vain turista mukavia. Uusien tuttavuuksien kanssa ei oikein tiedä mitä he odottavat ja silloin kannattaa olla skarppina.

Uusia tuttavuuksia tulee jatkuvasti ja vanhoja poistuu. Tuttavuuksien määrä ei ole sinänsä mitenkään vakio, mutta kyllähän sitä rajoittaa suuresti se, ettei yhden illan aikana millään ehdi hakea määräänsä enempää. Niinpä tässä on pikkuhiljaa kehittynyt ihan vaivihkaa sellainen strategia (aivan siis luonnostaan), että tiettyjen kanssa tanssii ihan joka ilta, sitten toisten kanssa lähes joka ilta ja muiden kanssa satunnaisemmin. Tämä satunnaisten ryhmä on ihan älyttömän laaja, kun ajattelee kuinka sitä kuitenkin kiertää lavoja aika isolla alueella. Mutta sitten taas tämä ydinryhmä on kovin pieni. Tuskinpa koko Suomessa siihen kuuluu yli kymmentä tanssijaa. Sitten soppaa vielä sekoittaa se, että tietyt ihmiset tapaa pääasiassa vain heidän kotilavoillaan, joten aina silloin kun itse sinne suuntaa, niin totta kai pyrkii sinä iltana hakemaan juuri heitä, kun muulloin heidän kanssaan ei juuri pääse tanssimaan.

Aina puhutaan tästä tanssitaidosta nirppanokkaisuuden tai valikoivuuden yhteydessä. Olen seurannut yhden puolitutun toimintaa lavalla, jonka tanssitaitoa voisi aivan rehellisesti kuvailla sanalla välttävä. Kyllä hänkin näyttää valikoivan rivistä aivan selkeästi tietyt tytöt. Todennäköisesti valitsee niitä, joiden kanssa hänellä tanssi sujuu ja on hauskaa...

Kirjoittajan avainsanat: nirppanokka, valikoiminen

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu