TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Ei teknistä asiaa? (Etsijä 2009-05-03 16:05)

Karvalakkitrauma

Mustapekka
2009-05-07 3:35

Tänään ymmärsin yhden asian. Olen tähän asti sotkenut keskenään lava cha chan ja tämän karvalakki cha chan. Tuo Etsijän teksti kilpa- ja lava cha chasta "Mutta tässähän perusaskeleen rytmitys suhteessa musiikkiin ei muutu." ja "Karvalakkiversiossa cha cha-askeleet tanssittaisiin iskun edellä musiikin vastaavia rytmejä" auttoi minut takaisin kartalle. On siis kolme asiaa: 1. Kilpailutaustaisten cha cha 2. Lava cha cha ja 3. Karvalakki cha cha.

Olen päässyt löysästä hirrestä. Minulle on aikonaan opetettu lava cha cha eikä karvalakki cha chata. Rumbassa tämä häpeällinen karvalakki-epätietoisuuteni jatkuu vielä.

Eikö tansseissa cha chaata tanssiessa kilpailutaustaisen ja lavataustaisen ero ole aika pieni. Kappaleen alussa lavaihminen ottaa yhden askeleen enemmän ja, jos he eivät tee breikkejä tanssin aikana, niin he tanssivat muuten koko kappaleen yhtä jalkaa. Onko muuta olennaista eroa?

Lattarit haluaisin nauttia raakana, mahdollisimman alkuperäisinä. Lava cha cha-opettajani oli fennomaani. Marleena ja naapurin julmettu Pentti muodosti 80% kurssin harjoitusmusiikista. Oikeita lattari cha hoja ei soitettu koskaan, sillä suomalaisilla lavoilla pitää soittaa suomeksi. Yksi toinen ope päästi kerran Elli Kokkinoun Pao Pao Paon soimaan, sanoi sitten, että tämä onkin kilpapuolen musiikkia ja laittoi sitten jotain suometettua sijaan. Mitenkähän käy kun bachata tulee Suomessa lavoille. Kääntyykö esim. "Hoja En Blanco" suomeksi - Tah Roja A Nelos Ella.

Lopuksi esimerkki lattariharkoista, joissa vaihdot on saatu rullaamaan. You Tube: Salsa Mania at USF

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu