TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Ei teknistä asiaa? (Etsijä 2009-04-30 12:14)

Kierroista, vastaliikkeistä ja kylkijohdosta

Etsijä
2009-05-04 9:08

Kun tarkemmin asiaa ajattelin ja kotona testailin, niin huomasin, että olet todella oikeassa - vartalon vp-kierron sijaan on oikeampaa puhua oikean kyljen johtamisesta. Kiitos tarkennuksesta!

Tuo "kyljen johtaminen" muuten on hiukan hämäävä juttu englanninkielisessä kirjallisuudessa, ja olen ihmetellyt seuraavaa pikku nippelikohtaa kilpatangossa: Back Corté -liikkeessä (joka mm. päättää oikean keinukäännöksen; SQQS; V taakse, O taakse, V sivulle, O yhteen; koko liike kiertyy n. 1/4 kierroksen vastapäivään) on kirjallisuudessa tuo aloittava askel esitetty "LF back, left side leading".

Se, mikä minua hämää, on tuo "left side leading". Miten se pitäisi lukea? Nimittäin omasta mielestäni Back Corté on loogisinta viedä naiselle niin, että aloittava askel vasemmalla otetaan taakse vartalon vastaliikkeellä, eli vasen olkapää ja kylki kääntyvät hiukan eteenpäin (myötäpäivään). Tästä saa naiselle mukavan vastaviennin Back Corteen, joka siis kiertyy kokonaisuudessaan vastapäivään. Kaikkialla, missä olen nähnyt kyseisen liikkeen tehtävän, mies on tanssinut sen juuri noin.

Mitä siis "left side leading" itse asiassa tarkoittaa, kun askel otetaan vasemmalla taakse? Suoraan luettuna se merkitsisi minusta, että vasen kylki lähtee myös johtamaan taakse, mutta kuten yllä esitin, minusta juuri tuo ei olisi loogista.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu