TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Ei teknistä asiaa? (Etsijä 2009-04-30 12:14)

Ei teknistä asiaa?

Nippo
2009-05-03 22:46

Käsittääkseni tässä on nyt sekoitettu kaksi eri käsitettä, nimittäin kylkijohto ja vartalon kierto. Esimerkiksi tangon kävelyssä miehen oikea kylki johtaa. Tässä on kuitenkin kysymys siitä, kumpi kylki on johtavana liikesuuntaan nähden. Kuten lainauksessasi mainitaan, on oikea kylki PÄÄSTÄ JALKAAN hieman vasemman kyljen edellä. Kysymyksessä ei siis ole varsinaisesti vartalon kierto, vaan se, kumpi kylki edellä edetään. Vartalon kierto puolestaan on aivan eri asia. Vaikka liikutaan oikea kylki edellä on mahdollista ja suotavaa kääntää vasenta kylkeä hieman paria kohti. Kysymyksessä on nimenomaan kyljen kääntäminen, ei niinkään hartialinja ja muun vartalon. Tämä vartalon kierto ohjaa daamin omalle paikalleen, auttaa häntä pysymään siellä ja luo tarvittavan vasteen vartalolla ohjaamiseen. Mikäli mies (tai nainen) antaa vasemman kylkensä kääntyä paristaan poispäin aiheuttaa tämä sen, että daami siirtyy pois omalta puoleltaan.

Tanssioppaiden lukeminen on erittäin vaikea taito, jota minäkään en väitä hallitsevani. Viissaampien opetuksen ja neuvojen avulla olen kuitenkin oppinut jonkin verran tulkitsemaan näitä ohjeita. Tarkoitukseni ei ole silti millään tavalla yrittää esittää jonkinlaista kaikkitietävää auktoriteettia aiheesta. En tiedä, mikä taustasi on, mutta olen ennenkin nähnyt kokeneidenkin tanssijoiden tulkitsevan tanssioppaita virheellisesti, (koskee myös minua), enkä väitä, etteikö lainaamaasi ohjetta voitaisi tulkita muullakin tavalla..

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu