TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Mies tanssii ja vaimo vain odottelee... (Kolli Turust 2009-02-01 14:19)

Lavatanssin vaarallisuus

Seikkailija
2009-02-06 21:42

Paljon jaksetaan aina ihmetellä vanhempien ihmisten keskuudessa, kuinka jotkut pariskunnat voivat tanssia erikseen osan iltaa, saati sitten että käyvät ihan yksinään tanssimassa. Sitähän pidetään jo melkein pettämisenä. Asenteet muuttuvat pikkuhiljaa. Omassa ikäluokassani tanssijoiden keskuudessa sitä ei pidetä ollenkaan ihmeellisenä, että vaikka seurusteltaisiin, niin voidaan silti tanssia muiden kanssa ja käydä ominpäin tansseissa. Tanssi on muuttunut yhä enemmän harrastukseksi ja sitä myötä sen luonne on muuttunut pariutumisriitistä neutraalimmaksi vapaa-ajanvietoksi.

Seuratanssin luonne on sellainen, että siinä tanssitaan eri ihmisten kanssa ja ainakin minulle sosiaalinen kanssakäyminen on suuri osa tanssi-illan nautintoa. On mukava jutella tuttujen kanssa minun ja heidän elämäntilanteestaan ja näin monen kanssa on muodostunut eräänlainen ystävyyssuhde. Jos sitten pariuduttua ei voisikaan enää kuin tanssia oman rakkaan kanssa, niin oma sosiaalinen elämä kaventuisi. Toinen rikkaus on tietysti sitten se, että kun tanssii eri ihmisten kanssa niin mies oppii viemään ja nainen seuraamaan. Se on hieno tunne hakea täysin tuntematonta ihmistä ja saada heti ensiaskelista lähtien yhteinen tanssi sujumaan. Jos vaikka tanssii 20 eri naisen kanssa illan aikana, niin se vaatii viejältä paljon, jotta osaa suhteuttaa vientinsä joka kerralla sopivaksi. Tanssi kehittyy jatkuvasti ja näin mielenkiinto lajiin säilyy. Oman parin kanssa tanssiessa tanssi alkaa äkkiä yksipuolistumaan, kun nainen arvaa seuraavan kuvion jo miehen nenäkarvan värähdyksestä. Vienti- ja seuraamiskyvyt rapistuvat.

Olen pannut merkille, että suurella osalla koko illan keskenään tanssivista pareista (vastarakastuneita ei lasketa) on suhteellisen hapan ilme tansseissa (poikkeuksia toki on). Tanssi on suhteellisen ilmeetöntä ja mielikuvitus puuttuu. Samojen kuvioiden tahkonta illasta toiseen tylsyttää, voisin kuvitella.

Kannattaako sitä hyvin tanssivaa miestä tai naista sitten niin vahtia? Omien havaintojeni perusteella lavatanssit ovat suhteellisen turvallinen ympäristö. Ei sieltä niin vain uusi suhde pyörähdä käyntiin. Piirit on pienet, joten jos varattu alkaisi jonkinnäköisiä lemmenkuvioita viritellä, niin juorut kyllä lähtisivät liikkeelle salamannopeasti. Paljon helpompaa pettäminen on työmatkalla tai jossain baarissa, joissa tuttuja ei vilise ympärillä. Täytyy myös muistaa, että yleensä tanssinharrastajat eivät käytä lavailtoina kohtuuttomasti alkoholia, mikä pienentää syrjähyppyjen riskiä. Selvänä omien tunteiden kontrollointi onnistuu paremmin. Nimittäin sitä en kiellä, etteikö tansseissa ihastumisia tapahtuisi. Mutta tämähän ei vielä ole pettämistä (ainakaan minun mielestäni) vaan vasta ne teot, joita tekee ihastuksensa kanssa.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu