TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Lavatanssitko liikuntaa? - LiikuntaKIN (Sway 2009-01-29 12:59)

Tanssiliikunta ja syke

Seikkailija
2009-02-04 0:21

"Tanssi on sykkeen kannalta intervallityyppinen rasitus, jossa on lyhytkestoisia nopean sykkeen jaksoja ja lepojaksoja. Tällaisenaan se ei suoraan paranna peruskuntoa ja kestävyyttä. Kestävyys ja hapenottokyky kehittyvät pitkäaikaisella, väh. 20 min, pituisella tasaisella sykerasituksella."

En ole kyllä tästä samaa mieltä. Ihmisen suorituskykyä rajoittaa ennemminkin sydämen minuuttitilavuus (iskutilavuus x syke) kuin hapenottokyky. Jos tanssin lavalla vaikka puolen tunnin pätkän kaikki kappaleet, niin kyseessä on todellakin intervallityyppinen harjoitus, mutta kyllä se mielestäni nostaa sekä peruskuntoa että kestävyyttä. Nimittäin hitaampien kappaleiden aikana syke pysyy kuitenkin (ainakin minulla) yli sadassa (ellen sitten aivan hissutellen fiilistele) ja sitten se välillä nousee 70-95 % vaille maksimiin (nopeat boogiet). Tämä kuormittaa sydäntä ja pikkuhiljaa sydän pystyy vastaamaan samaan suoritukseen helpommin.

Toki tuo peruskunto-termi on tässä hämäävä, sillä kaikilla ihmisillä peruskunto on eri ja jossain vaiheessa tanssi-ilta ei pysty rasittamaan kroppaa enää niin, että kunto nousisi vaan vain ylläpitää sitä. Sitten pitäisi koko ajan myös lisätä tanssin rasittavuutta ja siinä tulee sitten raja vastaan varsinkin sosiaalitanssijalla. Mutta jos käy ahkerasti tanssireeneissä niin siellä sitä taas pystyy rasittamaan itsensä äärimmilleen, varsinkin jos reenaa yksin tai oman parin kanssa vauhdikkaita lajeja.

Luulisi myös että sellainen 5-6 tunnin tanssi-ilta parantaa kestävyyttä. Vaikka syke ei koko ajan olisikaan sillä ihannetasolla niin aiheuttaa se silti rasitusta sydämelle ja lihaksille ja parantaa kestävyyttä.

Erityisesti huomioisin tässä sen seikan, että jos en harrastaisi tanssia niin en varmasti liikkuisi yhtä usein ja paljon. Jos harrastaisin vaikka juoksua niin tulisi iltoja kun en saisi itseäni houkuteltua lenkille ja jos tulisi pitempi tauko niin sitten se olisi taas sen verran ikävää puuhaa, että saattaisin luopua koko harrastuksesta. Näin ollen onkin oleellista miettiä, että jokainen harrastaisi sitä lajia, mistä pitää ja saa mielihyvää. Jos lasken omaa viikkoani taaksepäin niin olen liikkunut yhteensä noin 3 tuntia suht matalalla syketasolla muuta liikuntaa ja sitten tanssia 14,5 tuntia vaihtelevalla syketasolla. Jos jättäisin tanssin pois niin en usko, että millään pystyisin täyttämään tuon aukon muulla liikunnalla. En edes niin, että pyrkisin kuluttamaan saman kalorimäärän minkä olen tanssin aikana kuluttanut.

Mutta siinä olen samaa mieltä, että lavailtojen valvomiset eivät tee hyvää elimistölle. Toki tässäkin on yksilöllisiä eroja, jotkut kärsivät valvomisesta enemmän kuin toiset. Itse en ole niitä pahimpia kärsijöitä, mutta kun pe-la ja la-su öiden yöunet jäävät yhteensä 10 tuntiin niin onhan se liian vähän ja varmaan tästä syystä + muista syistä (kuten tartuntojen saamisten määrästä) johtuen olen suht usein flunssassa. Mutta kaikesta huolimatta tanssin ansiosta olen näin hyvässä fyysisessä ja ennen kaikkea psyykkisessä kunnossa! :)

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu