TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Lavatanssitko liikuntaa? - LiikuntaKIN (Sway 2009-01-29 12:59)

Tanssi ja liikunta

Stefanus
2009-02-03 16:14

Jora kirjoittaa senverran mielenkiintoisen artikkelin, että tähän keskusteluun ei malta olla tarttumatta.

"Näin voi kyllä hyvin rapakuntoisen (keskimäärin) kansan keskuudessa sanoa. Mitä adjektiivia pitäisi käyttää heistä, jotka juoksevat 4000 metriä cooperissa 14 kertaa peräjälkeen?"

Minun kertolaskun mukaan tuo muuten 56 kilometriä kolmen minuutin kilometrivauhdilla. 2.06 maratonilla tekee sen reilun kymmenen 4000 metrin cooperia yhtäjaksoisesti.

Onhan se vähän niinkin, että tässä sirpaloituneessa liikunnan tarjonnassa tahtoo perusasiat ja kuinka esim. kestävyyskuntoa harjoitetaan, unohtua. Helposti aletaan myötäillä ihmisten mielialoja. Muistan, kun alettiin jossakin vaiheessa jo portaiden noususta puhumaan kuntoa kohottavana asiana. No tietenkin sellaisille, jotka todella ovat rapakunnossa.

Luonnollisesti sykkeitä arvioitaessa tulee arvioida verrata vain itseensä. Kohtaan 1, samaa mieltä. Kohtaan 2, todellakin yksilöllisiä. Esim. itselle tässä iässä ei pitäisi enää olla maksimisyke 195, mutta niin vain on. olen sen tulkinnut jotenkin niin, että kun elämänsä läpi on tehnyt niitä maksimisuorituksia, niin se syke tavallaan toimii kuten aina on "tottunut" toimimaan. Muistelen, että esim. kohtalaisen kovalla juoksijalla Martti Vainiolla oli aika matalat maksimisykkeet.

Noista sykerajoista himeman omia mileipiteitä. Minusta kuntoilijalla ei ole mitään käyttöä yli 80 prosentin menevistä sykkeistä. Tanssi-illat ovat usein nimenomaan peruskestävyyden kehittämisen kannalta hieman ongelmallisia, siis minun mielestäni. Illassa mennään joskus melkoisen iso osa aika kovilla sykkeillä. Ja jos sitä tehdään usein viikossa, eikä huolehdita tuolla alle 70 prosentin teholla tehtävistä yhtäjaksoista lenkkeilysitä, niin saattaapi olla, että jossakin vaiheessa voi kokea jopa ylirasituksen oireita. Ja kun usein se tärkeä lepo jää melkoisen vähiin.

Kukaan muu kuin kilpaurheilija ei tarvitse yli 90 prosentin teholla tehtäviä suorituksia. Aika läheltä olen nyt seurannut viime vuonna 6000 kilometriä harjoitelleen urheilijan kehittymistä. Selkeä viesti on ollut, että kevyttä aerobista, tehoilla 130-150 on se harjoittelun perusjalka. Palauttavat harjoitukset hänellä esim. ovat olleet alle 120. (maks taitaa olla noin 190 ja normaali leposyke 46). Mutta on oltava erittäin varovainen, kun mennään tehoalueille 80-90 prosenttia maksimista. Sen sitten huomaa, yleensä liian myöhään. Kilpaurheilijan tai hyväkuntoisen yksi ongelma on se, kun on kovassa kunnossa, niin silolin ei oikein tahdo huomata niitä liian rasittavia suorituksia. Samaa pätee luultavasti tanssimaailmassa. Kun meno on päällä ja tuntuu, että jaksaa ilta toisensa jälkeen, ei edes huomaa merkkejä ylirasituksesta, ennenkuin ne ovat päällä.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu