TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tungoksessa tunnelmaa -Satulinnassa suma (Humppis 2009-01-06 15:45)

Tosiasioita

Seikkailija
2009-01-11 19:50

Ruuhkassa tanssimista ja tanssimista yleensäkään ei opi kuin ruuhkassa harjoittelemalla. Jos tanssiminen on sitä että mennään määrätty/opittu kaava aina lävitse, ei sitä minun mielestäni tanssimaan opi koskaan. Odottamattomat tilanteet ja rytmin muutokset on ne mitkä tanssitaidon rakentaa!

Nimenomaan! Mikään kuvio tai liike ei saisi olla sellainen, mitä ei voi kesken kaiken lopettaa, jos joku sattuu tulemaankin eteen. Joka tanssi-ilta tulee tilanteita, että joku kuvio on keskeytettävä tai muutettava toiseksi, kun kuvion loppuun saattaminen alkuperäisellä idealla olisi johtanut törmäykseen tai vaikka vain riskiin törmätä. Itse ainakin olen oppinut tanssimaan pienessä tilassa käymällä paljon ruuhkatansseissa. Toki opeteltavaakin vielä piisaa ja välillä sitä joutuu pyytelemään anteeksi kun törmäys tulee. Yleensä se kuitenkin sattuu vähän väljemmillä vesillä, kun sitä innostuu suuremmasta tilasta liikaa ja ottaa käyttöön liian laajat ja nopeat liikkeet. Yleensä tällöin se törmäyskin on tavanomaista rajumpi. Kovassa ruuhkassa tulee oltua niin varovainen, ettei juuri hipaisuja pahempia pääse syntymään.

Hambin kirjoitus herätti mukavasti ajatuksia tanssitilasta ja ruuhkatansseista. Jos jokin rajoitus täytyisi keksiä törmäyksien välttämiseksi niin humalaiset ovat minun tanssiani häirinneet huomattavasti enemmän kuin pariutuneet tanssin harrastajat. Paljon jo helpottaisi, jos järjestysmiehet saattaisivat tanssilattialla toikkaroivat juopuneet pois. Varsinkin kesälavoilla tämä haittaa paljon, sillä heidän liikkeitään on joskus mahdoton ennakoida. Sitten kun tämä asia korjaantuisi, niin voisin olla valmis suosituksiin, ketkä saavat tulla lavoille tai ei. Tosin itse tykkään tanssia tiettyjen jo pariutuneiden naispuolisten henkilöiden kanssa, joten ikävää se olisi, jos en heitä enää näkisi kuin hiljaisina iltoina...

Kirjoittajan avainsanat: ruuhkatanssit

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu