TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Late Night Jump (Seikkailija 2009-01-07 22:17)

Swing-bileet

Seikkailija
2009-01-09 12:50

Johtuisikohan tämä muusiikkiasia siitä, että kyseessä oli SWING-BILEET?

Käsittääkseni Swing-bileet olivat vain sunnuntaina (olisiko ehkä myös maanantain bileet olleet, en muista kun suuntasin itse Satulinnaan). Sehän on selvää, että jos bileet markkinoidaan swing-bileinä, niin silloin siellä soi swing-musiikki. Mutta jos leirin kaikissa muissakin bileissä soi pääasiassa vain swing-musiikki, niin eikö tämä sinun mielestäsi ole aika yksipuolista, kun kuitenkin leirillä opetetaan kaikkia r'n's-lajeja ja paikalla on joka lajin harrastajia? Toki swing-musiikkiin voi tanssia buggia, fuskua ja BWta lindyn lisäksi, näin itsekin sain illan kulumaan, mutta ei se jaksa innostaa! Ja yleensähän se on niin, että vasta kokeneempana on enemmän kokeilumieltä ja uskallusta tanssia tiettyä tanssilajia epätyypilliseen musiikkiin. Juuri vasta tanssilajit opetelleena haluaa tanssia sellaisiin biiseihin, joita on kuullut tunneilla tai jotka ovat samantyyppisiä.

Ja siksi sinne juuri on helppo uusien naamojen päästä mukaan, kun ei tarvitse arpoa mitä pitäisi nyt tanssia ja kukahan "osaa" tätä tanssilajia eli ketä voi hakea.

Tämä kyllä pitää ihan paikkansa. Tämän asian varmasti ajoi sunnuntain swing-bileet.

"Muutama kymmenen" on myös aika suhteellinen käsite. Jokainenhan voi ihan itse valita tanssiiko vai katseleeko väsähtäneenä. Ikävää, jos tänä vuonna on ollut noin surkeat bileet leirillä, minkä kuvan tuo antaa.

En väittänyt että bileet olisivat olleet mitenkään surkeat. Enkä voi puhua kuin omasta puolestani sekä muutaman muun, jotka asiasta minulle mainitsivat. Sehän on päivänselvää, että tanssilattialla näkee iloisia naamoja kuten sinäkin olet aikasemmissa bileissä nähnyt, koska siellä lattialla on ne, jotka paikalla viihtyvät. Varmasti todella moni oli leirin bileisiin tyytyväinen. Mutta koska en halua olla vain hiljainen myötäilijä, niin tuon esiin parannusehdotuksia. Niitä voi joko kuunnella tai sitten ei.

Monetko (kunnolliset eli väsähtäneitä yhden tanssiseuran omia viiden tanssijan kissanristiäisiä treenien jälkeen ei lasketa) swing-bileet Suomessa on vuodessa?

Monetko lavatanssi Suomessa on vuodessa niille, jotka haluavat tanssia buggia ja fuskua?

Tämä varmaan onkin juuri syynä swingin suosioon leirillä. Enkä sitä tässä ole kieltämässäkään vaan pikemminkin toivomassa osaan bileistä hieman monipuolisuutta, jotta kaikki pääsisivät tanssifiilikseen. Onko liikaa vaadittu soittaa aina väliin fusku-, bugg- ja BW-musaa?

Swing-bileisiinhän voi olla menemättä tai olla siellä vain sen aikaa, kun oma innostus riittää.

Näinhän se luonnollisesti menee. Tällä tavalla vaan paikalle saapuvat vain swingiin totaalisesti rakastuneet ja osa heistäkin kyllästyy pian siihen, että aina paikalla on sama jengi ja samanlaista musiikkia. Mutta ei siinä mitään, jos swingarit ovat tähän tyytyväisiä, niin siitä vain. Ainut toive sitten vain on, että bileitä mainostetaan totuudenmukaisesti, jotta itse osaan saapua vain bileisiin, joissa saan tanssia "kaikkia" r'n's-lajeja. Lavat eivät mielestäni aja samaa asiaa, koska siellä on myös paljon muuntyyppistä musiikkia.

Sori vaan, jos paistaa tekstistä läpi, että ärsyttää ja kurja homma, jos sitä ei saisi tuoda tällä palstalla ilmi.

Minua ei ainakaan haittaa. Tärkeintä että asiasta keskustellaan. Jokainen kirjoittaa siinä mielentilassa, missä on.

Kirjoittajan avainsanat: swing, leirit

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu