TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Late Night Jump (Seikkailija 2009-01-07 22:17)

Swing-bileet

Nanna
2009-01-09 10:42

"Bileet olivat mielestäni liian swing-painotteisia. Vaikea sanoa onko tämä juuri ollut ihmisten toive vai mikä, mutta muutkin kuin minä tätä asiaa leirillä harmittelivat. Monipuolisuutta olisi kaivannut enemmän. Buggiin ja fuskuun sopivaa musiikkia ei soinut juuri ollenkaan, joten uusien naamojen on näin vaikea päästä meininkiin mukaan. Nyt muutama kymmenen lindaria juhli ja muut seurasivat väsähtäneen näköisinä sivusta. Olikohan tässä osasyy, miksi Satulinna pullisteli tanssikansaa (paljon leiriläisiä) maanantaina?"

Johtuisikohan tämä muusiikkiasia siitä, että kyseessä oli SWING-BILEET? Ja siksi sinne juuri on helppo uusien naamojen päästä mukaan, kun ei tarvitse arpoa mitä pitäisi nyt tanssia ja kukahan "osaa" tätä tanssilajia eli ketä voi hakea. Swing on myös siitä kovin hauska tanssi, että sitä ei varsinaisesti tarvitse osata bileissä tanssiakseen... (Siksi nuo heittomerkit.) Eli bugg- ja fuskutaidoilla pärjää oikein mainiosti, jos vaan on iloista mieltä ja ehkä vähän mielikuvitusta. Hidasta buggiakin tanssitaan hyvin usein hitaaseen swing-musiikkiin jopa Ruotsissa ja osa bugg-harrastajista pitääkin siitä.

"Muutama kymmenen" on myös aika suhteellinen käsite. Jokainenhan voi ihan itse valita tanssiiko vai katseleeko väsähtäneenä. Ikävää, jos tänä vuonna on ollut noin surkeat bileet leirillä, minkä kuvan tuo antaa. Harmikseni itse en voi tähän ottaa kantaa, kun sairastin Snowballin jälkeen kotona. Mitä itse olen käynyt useamman Boogie Night'n, muutaman Swing Springin ja muutamat kansainväliset leirit, en ole vielä nähnyt tuollaisia bileitä.

Monetko (kunnolliset eli väsähtäneitä yhden tanssiseuran omia viiden tanssijan kissanristiäisiä treenien jälkeen ei lasketa) swing-bileet Suomessa on vuodessa? Max viidettoista.

Monetko lavatanssi Suomessa on vuodessa niille, jotka haluavat tanssia buggia ja fuskua? Viikonloppuja on 52, joka viikonloppu on 3 tanssi-iltaa, jos perjantaina on tanssit vaikkapa viidellä paikkakunnalla, lauantaina kahdellakymmenellä ja sunnuntaina taas viidellä, siitä tulee jo 1560. Monissako lavatansseissa soitetaan kunnollista swingiä ja kuinka monta kertaa silloin löytyy toinen swing-tanssija? Entä kuinka monta tanssia näistä saa tanssia ilman, että jonkun humalaisen idiootin pitää tulla tuuppimaan ja tungeksimaan väliin?

Minun mielestäni voisi kaikki harmittelijat vähän miettiä, onko todella syytä urputtaa. Swing-bileisiinhän voi olla menemättä tai olla siellä vain sen aikaa, kun oma innostus riittää.

Sori vaan, jos paistaa tekstistä läpi, että ärsyttää ja kurja homma, jos sitä ei saisi tuoda tällä palstalla ilmi.

Kirjoittajan avainsanat: swing, bileet, leiri, late night jump, boogie night

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu