TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Sinistä taivasta ja jouluisia taloja (Pia M 2008-12-27 13:51)

Opetuksessa puutteita

Marcos
2008-12-30 17:39

MLeena: "Mielestäni tärkeintä lavoilla olisi lyhentää askelta (etenkin cha chan taka-askel) ja ottaa askel aina lattiaan pitkin. En tiedä, missä opetetaan cha chaata hyppyaskelilla, mutta sellaisia tuntuu joskus tansseissa käytettävän (nämä nilkkoihin potkijat ovat yleensä vanhempia herroja). Eivätkö tanssinopettajat tai -ohjaajat uskalla puuttua vääriin tapoihin kursseilla?"

Samaa olen ajatellut. Emme opislele koulua vaan elämää varten. Liian vähän on monasti kuoulutuksessa huomioitu sitä elämän todellisuutta, mitä tanssi kansoitetulla tanssilavalla todella on.

Chacha on mielestäni vaarallisin kaikista lavoillamme tanssittavista tansseista. Syynä naapuriparien ennakoinnin vaikeus ja laaja liikkuminen, miksei myös korkea askel. Tanssi pitäisi ehdottomasti opettaa lyhyellä askeleella (asian huomiointia myös jiveen, fuskuun jne). Kun motoriikkaan on iskostettu tapa ottaa askeleet pitkinä, ei siitä aloittelija helposti osaa luopua. Kyllähän se harjoitustilanteessa väljällä treenisalilla näyttää upeammalta, kun mennään laajasti liikkuen. Ei vaan sovi siihen miljööseen, jota varten oikeasti harjoitellaan...Opettajan pitäisi opettaa toisin (tarvittaessa antaa neuvoja), vaikka sitten hetki kokeiltaisiinkin myös sitä laajasti etenevää versiota.

Yksi syy tilanteeseen voi olla opettajien liiallinen suuntautuminen kilpatanssimaailmaan, opit on haettu kilpatanssin puolelta. Lavojen todellisuus voi olla vieras.

Paljon pitäisikin lavatanssiopettajan osata. Paitsi osata tanssien teoria ja käytäntö (itse osata liikkua, olla myös hyvä viejä tai vietävä tai jopa molempia). Pitäisi hallita pedagoginen puoli, motivointi, nimenomaan, jos opettaa painottaen liikkumisen tekniikkaa kuvioiden sijaan. Tarjota uutta opittavaa sopivasti, mutta ei liikaa. Ymmärtää lavojen todellisuutta: miten siellä eri tansseja tanssitaan, tyypillesesti toimivat kuviot, tilan puutteen, lattan liukkauden/nihkeyden, tanssiparin puutteiden asettamat rajoitukset. Yleensä lavojen käytäntö.

Kaikkea tuota ei hallitse se, joka ei lavatansseissa liiku, ole itse hakijana ja haettavana, tanssi niin Kävelyttäjän kuin Partaveitsenkin kanssa (tai vaikka Vientipäällikön ja Ferrarin).

Yhtenä lisänä lavatanssiymmärryksen kasvattajana voi jopa toimia tämä palstakin. Tätä kautta voi ymmärtää, mitä eri tavoin ihmiset voivat tanssimiseen suhtautua. Saada evästä, jonka pohjalta neuvoa tai vastata oppilaan kysymykseen "miksi teemme näin?". Olen todella iloinen, että joistakin palstalaisista on aikain saatossa (kuusi vuotta olen itse täällä palstalla roikkunut) tullut tanssinohjaajia. Pia M ja Päivi nyt ainakin tulee heti mieleen ja Krisse, Suke... Viime vuodet ainakin on tänne tullut niin tasokasta, ymmärrystä huokuvaa tekstiä, että varmasti myös kursseillaan tehdään oikeita asioita (siitä kertoi myös Päivin marraskuinen kurssipalaute, tuleeko laajempi raportti? ). Suomessahan ei kuulu kehua, menköön sitten siis kaikkialla päälle tunkevan globalisaation piikkiin tämä!

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu