TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tyrnävällä naistenvallassa (Hikviiva 2008-12-26 14:04)

Tyrnävällä naistenvallassa

Hikviiva
2008-12-26 14:04

Joulupäivänä, kun maha on täynnä kalkkunaa ja suklaata ja ensimmäinen joululahjakirja oli luettu, heräsi pieni ajatus lähteä Tyrnävälle maankuuluihin naistenvaltatansseihin, eli konkareihin. Erityistä hinkua esiintyjän tai muunkaan asian puolesta ei ollut lähteä, mutta onnettomien sattumuksien kautta olin luvannut olla perjantai- ja lauantai-illat töissä, joten ainoa mahdollisuus päästä tanssimaan oli juurikin tämä torstai-ilta.

Esiintyjänä oli minulle tuntematon Rainer Bollström ja Graniitti-orkesteri. Kuten tanssinetistä tsekkasin ja etukäteispuheista olin kuullut, paikalla tulisi olemaan suurimmaksi osaksi eläkeläisalennukseen oikeutettuja henkilöitä. Kauhunsekaisella jännityksellä saavuin tyrnävälle, en kuitenkaan pitkospuista tietä pitkin vaan ihan asfalttia myöden peltojen välistä. Etukäteistiedot pitivät paikkaansa, en tainnut ihan ainoa alle kolmikymppinen olla, mutta yhden käden sormilla laskettavissa se määrä oli.

Ensivalssien kajahtaessa jäin vielä tarkkailemaan tilannetta ja varsinkin tanssivia miehiä, että ketä sieltä uskaltaisi hakea. Sitten vain singahtelemaan kohti miesrivistöä. Onneksi paikalla sattui olemaan myös tuttujakin ja sellaisia jotka olin joskus nähnyt kursseilla tai tansseissa, joten ihan uppo-outoja ei tarvinnut juurikaan hakea. Väkeä oli kohtalaisen vähän, joten ihan hurjaa mantamyrskyä ei nähty kappaleparien vaihduttua, vaan ihan rauhassakin sai hakea ilman pelkoa että "jää luu lonijan kouraan".

Siellä se ilta sitten vierähti, orkesteri soitteli ihan kivasti, mitä nyt oli välillät tontut käyneet sekoittamassa nuottivihkot. Itse solistilla oli myös mukava ote laulamiseen. Hiukan tasapaksuhkoksi jäi illan musiikillinen saldo, yhdet chachat taisin kuulla, rumbaa en ollenkaan. Tangoja olisin kuullut mielelläni enemmänkin, vaikka sitten humpan kustannuksella. Mukavia sopivan hitaita jivejä olisi ollut tarjolla paljon, mutta suurin osa mentiin foxina tai fuskuna. Pikkuisen harmitti, koska tempot oli kohdallaan kerrankin, kun yleensä orkesterit soittavat niin nopeita jivejä että huonompitaitoinen kuten minä, ei pysy mukana. Polkalle sentään pääsin osaavissa käsissä, se oli jälleen illan kohokohta, vaikka lattia oli turkasen liukas ja jalka meinasi lipsua oikein urakalla.

Olosuhteisiin nähden oli mukava ilta, mutta kyllä yksinäisenä nuorena naisena tuonne kannattaisi ottaa oma tanssittaja matkaan jos mahdollista. Parhaimmat tanssijat olivatkin liikkeellä pariskunnittain, mutta onneksi naiset luovuttivat miehensä hetkellisesti hakuriviinkin. :) Illalle pisteitä 8.

Kirjoittajan avainsanat: tyrnävän seurojentalo

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu