TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Ruusulinna 8.11., Syke ja Tulipunaruusut. Olen tulossa vanhaksi... (Pia M 2008-11-09 2:59)

Tanssimusiikkimössö

Jami
2008-11-13 9:33

Minulla on juuri nyt 3 x ”40 Suomi-iskelmää” tupla CD:tä pöydälläni, yhteensä siis 120 tanssimusiikkikappaletta. Niistä olen koonnut yhden kokoelma-CD:n, jota voin soitella autossa tanssimatkoilla. Levyiltä löytyy valssit, foxit, humppa, samba, tango, twist, cha cha, beat, jenkka, shuffle. Esiintyjät ovat tuttuja nimiä, monta heistä on tullut nähtyä livenä esiintymässä.

Luulisi olevan helppo poimia yli sadasta kappaleesta 20 ”hyvää”. Mutta kun levyjä vaan kuuntelee, eikä tanssi, tulee sanoitukset esiin korostuneesti. Tanssilattialla sanoihin ei kiinnitä niin paljon huomiota. Myöskin kappaleiden rytmitys on erittäin kaavamaista. Jos ei olisi, ei niitä pystyisi taas tanssimaan. Ymmärrän hyvin, miksi radiokanavilta harvoin kuulee tanssipaikoilla soitettavaa musiikkia. Kuunteluympäristöhän on väärä.

Uusien tanssiharrastajien kiinnostuksen herättämiseen ei ainakaan ole apua musiikista, se kipinä pitää syttyä aivan muista lähtökohdista.

Kun lasken valitsemani 20 kokoelmahittiä, on niissä monta instrumenttaali esitystä. Tangot ovat yliedustettuna, kaikki chachat sopivat mukaan, valsseja haluan tanssia, mutta levyllä on vaan yksi, häävalssini. Foxit aliedustettuna alkuperäiseen määrään verrattuna, levyillä ne ovat pelkkää täytettä. Humpan, jenkan ja samban poimin, kun en muuten olisi levyä saanut täyteen.

-jami

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu