TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Hietsulla hikoilemassa (Suke 2008-11-09 23:49)

Opettajan vaikutus opetettavaan asiaan ja sen kiinnostavuuteen

Pia M
2008-11-11 0:18

Olen usein törmännyt tuohon samaan ajattelumalliin - siis että ihmisillä on tylsää kun ei opetella kuvioita, ja että alkeiskurssillakin pitää äkkiä päästä askelia ja kuvioita opettelemaan, muuten oppilaat turhautuvat eivätkä saa kurssista positiivisia kokemuksia.

Mielenkiintoista on se, kenen suusta olen tuon kuullut! Tanssinopettajien. EN KUITENKAAN tanssioppilaiden. Yllättävän autoritääristenkin tanssinopettajien olen kuullut väittävän juuri noin. Mutta toisaalta olen jatkuvasti saanut pelkästään hyvää palautetta siitä, että alkeiskurssilta lähtien ihmisiä opetetaan tanssimaan, eikä kävelemään läpi monenlaisia askelsarjoja.

Olen ihan salaa itsekseni miettinyt, että tuo onkin opettajasta kiinni. Jos opettaja itse ei osaa opettaa muulla tavalla, kuin askelikko- ja kuviolähtöisesti, siitä automaattisesti seuraa se että hänen opetuksensa on hyvää ja toimivaa vain kuviokeskeisessä opetuksessa. Ja tästä taas seuraa, että oppilaat tylsistyvät opettajan keskittyessä opettamaan vientiä/seuraamista ja perusliikuntaa. Oppilaathan eivät lähtökohtaisesti kyseenalaista oman opettajansa taitoa, he vain reagoivat huonoon opetukseen ajatuksella, että aihe on tylsä.

Lopputulos on, että oppilaat eivät halua opetusta viennistä/seuraamisesta tai perusliikkumisesta koska ovat kokeneet että se ei anna heille mitään, ja näin opettaja saa kokemuksen siitä että oppilaat eivät halua mainittua opetusta. Se, että kyse on juuri tämän opettajan puutteista noiden aiheiden opetuksessa, jää itse asiassa sekä opettajalta että oppilailta oivaltamatta.

Ei siis se, mitä opettaa vaan miten. Samahan on havaittavissa peruskoulussakin. Hyvä opettaja innostaa oppilaat omaan aineeseensa, ja oman osaamisensa suhteen rajoittunut opettaja taas saa oppilaat asennoitumaan aineeseen negatiivisesti.

Ai juu, loppukaneettina, että ymmärsin kyllä että Antti Palkén nimenomaan rikkoi tuota kuvio-opetuksen kaavaa, eikä Andreaskaan sitä kannattanut. Kritisoin tässä muutamia tuntemiani tanssinopettajia, jotka kököttävät tiukasti kuvioperusteisen opetuksen poteroissaan...

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu