TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Ajattelemisen aihetta antoi...? (Jerryjee 2008-10-28 9:44)

Hakemisesta ja hakemattomuudesta/hakuriveistä

Humppis
2008-11-06 10:11

Koska tuon aikanaan itse toin esille, laitan tähän kokemuksiani myös:

Pahin varmaan on Kolmilammi, siis paikalleen jääntiajan lyhyyden vuoksi. Siellä on käytännöllisesti katsoen häivyttävä heti, kun ensimmäinen aalto on hakunsa tehnyt -siis muutamassa sekunnissa. Sama tietysti myös miestenhaulla -empimään ei ole varaa jäädä. Kiertoalue täyttyy tanssijoista heti, eikä keskellekään saa jäädä, koska siellä (Kolmiksella siis) jos missä stand-tanssijat ovat merkittävän suuri osa koko yleisöstä.

Järvenpään jo Stefanus mainitsikin.

Ruusulinnassa sama juttu kuin Kolmilammillakin, mutta paljon suuremmassa mittakaavassa. Siellä varsinkin naistenrivistö tulee lähes keskipylväiden edessä seisovaan miestenrivistöön kiinni jo miestenhaullakin. Naistenhaulla etenemisväylä on hetken aivan tukossa. Itse tosin en tuosta paljonkaan kärsi, kun operoin aina siellä lähes kaiken aikaa Riikinkukkosalin puolella. Tosin niitä keskilattian suuntaan siirtyneitä suosikkeja on hankala tavoittaa. Ennen nojailivat R-salin seinään, joten kättä ojentamalla onnistui.

Riutalla takaoven ja keskipömpelin välinen alue on täysin tukossa haun aikana (kummankin sukupuolen osalta). Itse oleskelen poissa ruuhkasta joko ulkona tai orkesterikorokkeeseen nojaillen.

Satulinnan päälattia on aivan tukossa sekä naisten että miestenhaulla, vaikka hakualuekyltint ovat täysin selväsi näkyvissä. Juuri kukaan ei niitä noudata. Itse olen luvannut olla aulassa (osoitetulla hakualueella siis) ja siellä myös jökötän. Usein suokikkihakijat käyvät noukkimassa, mutta melko usein myös tulen joutuneeksi sillä alueella oleskelevien tuntemattomien hakemakai.

Kisarannassa naisten rivistö ulottuu aivan miesjoukkoon kiinni, joten tanssiminen siitä välistä ei tietystikään ole mahdollista. Poistuttava on nopeasati. Itse oleskelenkin sivummalla, mutta kylläkin yleensä hakualueella. Kun kesällä takaseinustan Vaihtopenkki-baari oli käytössä, seisoskelin naistenhaulla usein siellä (erittäin hyvin näkyvissä) ja pääsin kohtalaisen hyvin sieltäkin tanssimaan.

Kapakanmäen lyhyen sivun suuntaiset, aivan kiinteästi vastakkain olevat hakurivistöt aikaansaavat aivan mahdottoman suman, jossa toimiminen sekä hakiessa että palauttaessa on yhtä tuskaa.

Niinpä pysyttelen (monen muun miehen tavoin) sivummalla.

Särkästä, vaikka rivistöt ovatkin pitkän sivun suuntaiset, kokemukseni ovat myös samantapaiset: etenemisväylä on tukossa pitkään.

Pavilla ainakin akvaarion puolella miestenrivistö on kiinni naistenrivistössä, suoraan sen edessä. Sielläkin pysyttelen yleensä sivummalla (häpeäpenkissä, orkesterikorokkeen päässä muiden konkarimiesten kanssa). Hyvin ovat naistetunneilla suosikkitanssitettavat sieltä tavoittaneet.

Jenkkapirtillä myös on melkoinen ruuhka eteistasanteella ja portaalla seisovien naisten edessä. Sielläkin olen monen muun kanssa sivummalla -kaiteeteen tai orkesterikorokkeeseen nojaillen. Hyvin toimiin.

Pesäkalliolla asettuvat miehet myös naisten eteen sekä portaiden juureen että orkesterikorokkeen kohdalle. Liikkuminen portailla on lähes mahdotonta. Niinpä käytänkin usein kahvion takaportaita. Siellä kahviossa yleensäkin oleskelen ja suuren osan illasta myös tanssin. Kohtalaisen hyvin tuollakin menettelyllä pystyy valitsemaan myös naistenhaulla sen, keiden kanssa tanssii.

Krouvinlavalla ei miestenrivistö ole siirtynyt naisten eteen, joten siellä ei tuollaista ongelmaa ole.

Viihtarilla miehet asettuvat alabaarin eteen ja vähän minne sattuu. Itse nojailen baarin kaiteeseen tai istun yläbaarissa naistetunneilla (vuorohaku).

Kuikan lavalla hakuruuhka naisten ja miesten rivistöjen kohdatessa kahvion aukon seutuvilla on jokseenkin pöyristyttävä (kokemuksia tosin vain naistetansseista suosittujen yhtyeiden iltoina). Pysyttelen enimmäkseen kahviossa tai ulkona.

Syvälahdessa viime vuosina, kun ulkolava on ollut käytössä, olen oleskellut lähes pelkästään siellä ja kahviossa. Pääsalin hakuruuhka todella tukala (miestenrivi naisten edessä), ja paikka muutenkin on ollut aivan täynnä. Portailla liikkuminen on ollut tungoksen vuoksi jokseenkin mahdotonta. Talon kiertäen ehtii paremmin kuin suoraan tunkien.

Mäntsälä myös on aivan toivoton tapaus. Mutterin pylvään seutuvilla oleskeleva miesmassa estää stand-tanssimisen siinä jokseenkin kappaleparin ensimmäisen ajan -siitä foksaten pylvästä nuollen menevät tukaloittavat tilannetta lisää.

Tanssi sujuu kohtalaisesti takakorokkeen karkealla lautalattialla. Naistenhaulla paikka kahviossa.

Tampsalla (vuorohaku) myös rivistöt ovat osittain vastakkain. Periaatteessa siinä kuitenkin on jotakuinkin 60 asteen kulmainen muodostelma.

Eiköhän noita siinä jo ollutkin.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu