TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Yliseuraaminen (Krisse 2008-11-04 9:05)

Täydellisen tanssin tavoittelu

Twototango
2008-11-04 21:55

Elisa: "Mistä arvelet tuollaisen yksinomaan vientiin pohjautuvan seuraamisen johtuvan? Kun kuitenkin on harvinainen ilmiö. Eikä kuulosta edes kauhean helposti toteutettavalta...

Omaan mieleeni pujahti lähinnä aggressio, tahallinen tanssin haittaaminen. Voiko kyse olla sellaisesta?"

En usko, että ainakaan niissä tapauksissa, joissa minä olen asiaan törmännyt olisi kyse tahallisesta tanssin haittaamisesta. Siihenkin olen joskus törmännyt, ja efekti on ehkä vähän samantapainen, mutta sen kyllä yleensä huomaa.

Käsittääkseni kyse on yksinkertaisesti liiasta yrittämisestä tanssia hyvin, ehkä jopa täydellisen seuraamisen tavoittelusta. Siinä vain silloin tavoitteen toteuttamispyrkimys kääntyy tavallaan itseään vastaan. Mitä enemmän yrittää, sitä kauemmaksi se tavoite karkaa.

Tällöin vain huomasin sen, että hyvinkin skarppi viennin seuraaminen ei yksinomaan riitä. Reaktiot vientisignaaleihin tulivat auttamattomasti myöhässä ja tätä en viennillä pystynyt mitenkään paikkaamaan.

Lähestyin tässä asiaa hyvin teoreettisesti purkamalla seuraamisen osiin, mikä sinällään on hauskaa pohdiskelua ja teoretisointia. Hyvän seuraamisen (ja ehkä vienninkin) reseptin voisi muovailla kuitenkin ehkä paremmin vaikkapa näin:

Relax, beibe ja anna musiikin viedä! :-)

Kirjoittajan avainsanat: vienti, seuraaminen

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu