TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Bugg-viennistä (Avanaq 2008-09-25 12:26)

Bugg-viennistä / tanssityylistä ... mikä on oikein ?

Walker
2008-10-03 23:31

Vanha bugg oli käsitykseni mukaan ruotsissa hyvin tarkasti määritelty ja samojen ohjeiden mukaan sitä myös suomessa pyrittiin opettamaan. Muistan ensimmäisistä 90-luvun alun bugg-kursseista ainakin sen, että periaatteessa kaikki oli jollain lailla pyörivää tai pyörähtelevää eli kieputtelevaa. Vielä 90-luvun loppupuolellakin opetettiin samaa tyyliä, mutta silloin jo todettiin ruotsissa tanssittavan suorempiakin linjoja ja myös linjassa "vuorovedolla" etenevää buggia. Ja taisi se linjassa etenevä bugg tulla myös samoihin aikoihin suomeenkin.

"Aina pyörii" oli muutaman "vanhan buggin" ohjaajan motto.

Ei sitä vanhaa kieputtelua ja pyörimistä ole mitenkään määritelty vääräksi tyyliksi ja sitä voi edelleenkin tanssia "puhtaana vanhana buggina". Ja joka tapauksessa sitä voi tanssia osana "nykytyylistä buggia".

Vaikka bugg-kursseja olen lukemattomia kertoja vuosien mittaan kolunnut, niin mitään bugg-tanssijaa minusta ei kuitenkaan ole koskaan tullut. Buggin olen korvannut "french jive - modern jive" tyylisellä paikallaan tanssittavalla "askel iskulle 4-count lavarokilla" ja tähän käy erinomaisesti ne vanhat bugg-pyörähtelyt ja kieputtelut. Jonkin asteisen maneerinkin moisesta tanssimisesta olen saanut.

Tämä on nyt lähinnä asiantuntemattoman bugg-kommentti. Sukella olisi tähän varmaan asiantuntevampaakin kommentointia.

Kirjoittajan avainsanat: bugg, lavarokki, rock, Tanssityyli, vanha bugg, jive, modern jive

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu